Nuoren sellistin soittomotivaation jäljillä
Roukala, Katri (2014)
Roukala, Katri
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403233420
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201403233420
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tarkasteltiin nuorten, 12–15-vuotiaiden sellistien soitto- ja harjoittelumotivaation tilaa Keski-Pohjanmaan alueella. Työn tavoitteena oli selvittää millaiseksi opettajat ja heidän oppilaansa kokevat sellonsoiton harrastuksena ja millaisin keinoin oppilaiden motivaatiota harrastuksen suhteen voisi parantaa. Ajatus työhön syntyi omien motivaatioon liittyvien kokemuksieni sekä sellonsoiton opettajieni ja opiskelutovereideni kanssa käymieni keskustelujen pohjalta.
Tutkimusta varten haastateltiin sellonsoiton opettajia sekä toteutettiin kyselylomake heidän oppilailleen. Työni kannalta olennaisten käsitteiden, kuten ikäkauden ja sellonsoittoharrastuksen määrittelyn jälkeen kartoitin opettajien haastattelujen ja oppilaiden vastausten tuloksia aihepiireittäin. Työn loppupuolella pohdin ja vertailin tuloksia omiin havaintoihini sekä lähdekirjallisuuteen. Lopuksi pyrin kokoamaan haastattelujen ja aiheeseen liittyvien alojen kirjallisuuden pohjalta käytännön soitonopetustyöhön keinoja, joilla sitouttaa nuoret paremmin soittoharrastuksen pariin ja parantaa heidän soitto- ja harjoittelumotivaatiotaan.
Haastattelujen ja oppilaiden vastausten pohjalta voitiin todeta, että nuorten sellonsoiton opiskelu on Keski-Pohjanmaan alueella varsin hyvällä tolalla. Kuitenkin varsinkin opettajat kokivat, että parannettavaa olisi vielä runsaasti. Toivon, että työni kautta sekä kokeneet että kokemattomat sellonsoiton opettajat voisivat löytää ideoita ja vinkkejä nuoren sellistin kohtaamiseen ja motivoimiseen, jotta harrastuksesta tulisi mahdollisimman antoisa ja merkitsevä osa nuoren elämää.
Tutkimusta varten haastateltiin sellonsoiton opettajia sekä toteutettiin kyselylomake heidän oppilailleen. Työni kannalta olennaisten käsitteiden, kuten ikäkauden ja sellonsoittoharrastuksen määrittelyn jälkeen kartoitin opettajien haastattelujen ja oppilaiden vastausten tuloksia aihepiireittäin. Työn loppupuolella pohdin ja vertailin tuloksia omiin havaintoihini sekä lähdekirjallisuuteen. Lopuksi pyrin kokoamaan haastattelujen ja aiheeseen liittyvien alojen kirjallisuuden pohjalta käytännön soitonopetustyöhön keinoja, joilla sitouttaa nuoret paremmin soittoharrastuksen pariin ja parantaa heidän soitto- ja harjoittelumotivaatiotaan.
Haastattelujen ja oppilaiden vastausten pohjalta voitiin todeta, että nuorten sellonsoiton opiskelu on Keski-Pohjanmaan alueella varsin hyvällä tolalla. Kuitenkin varsinkin opettajat kokivat, että parannettavaa olisi vielä runsaasti. Toivon, että työni kautta sekä kokeneet että kokemattomat sellonsoiton opettajat voisivat löytää ideoita ja vinkkejä nuoren sellistin kohtaamiseen ja motivoimiseen, jotta harrastuksesta tulisi mahdollisimman antoisa ja merkitsevä osa nuoren elämää.