Johtavien MOOC-palveluiden käytettävyyden vertailu
Vaartela, Iikka (2013)
Vaartela, Iikka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401141333
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401141333
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö keskittyy johtavien MOOC-palveluiden käytettävyyteen. Tavoitteena on kartoittaa palveluiden käytettävyyden vahvuuksia ja heikkouksia, ja antaa suosituksia MOOC- palveluiden valitsemiseen opiskelijoille sekä niille opettajille, jotka aikovat käyttää massi- ivisien avoimien verkkokurssien sisältöä osana opetusta. Suosituksissa huomioidaan käytet- tävyyden lisäksi myös palveluiden kurssitarjonta. Verrattavina palveluina ovat Coursera, edX ja Udacity.
Verrattavien palveluiden käytettävyyden arvioimiseen käytetään heuristista evaluaatiota menetelmänä, ja sovelletaan Jakob Nielsenin kymmentä heuristista sääntöä.
Opinnäytetyö toteaa Courseran ja Udacityn suoriutuvan käytettävyyden vertailusta hyvin. EdX taas on käyttökelpoinen, mutta siinä on selkeitä puutteita, joista jotkut osuvat tärkeille alueille. Courseran ja edX:n aikataulut saattavat tuottaa hankaluuksia opettajalle, joka tah- too käyttää kurssien sisältämää materiaalia osana omaa opetustaan. Udacity sopii tarkoituk- seen paremmin, koska sen kurssit käydään oman aikataulun mukaan.
Verrattavien palveluiden käytettävyyden arvioimiseen käytetään heuristista evaluaatiota menetelmänä, ja sovelletaan Jakob Nielsenin kymmentä heuristista sääntöä.
Opinnäytetyö toteaa Courseran ja Udacityn suoriutuvan käytettävyyden vertailusta hyvin. EdX taas on käyttökelpoinen, mutta siinä on selkeitä puutteita, joista jotkut osuvat tärkeille alueille. Courseran ja edX:n aikataulut saattavat tuottaa hankaluuksia opettajalle, joka tah- too käyttää kurssien sisältämää materiaalia osana omaa opetustaan. Udacity sopii tarkoituk- seen paremmin, koska sen kurssit käydään oman aikataulun mukaan.