Sirkus Gelsomina : La Strada -elokuvan dramatisointi nukketeatteriesitykseksi
Hallantie, Laura (2010)
Hallantie, Laura
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001181341
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001181341
Tiivistelmä
Tutkielmani aihe on nukketeatteriesitys Sirkus Gelsominan dramaturgia ja dramatisointi Federico Fellinin La Strada -elokuvan pohjalta.
Sirkus Gelsomina on Turun Taideakatemian taiteellinen opinnäytetyöni, jonka tekemisessä toimin dramaturgina, ohjaajana ja nukenrakentajana. Niinpä tutkielmani keskeisessä osassa ovat omakohtaiset kokemukseni ja pohdintani esityksen dramaturgiaan liittyen.
Esittelen ja vertailen elokuvadramaturgian ja nukketeatterin keskeisiä piirteitä, joiden yhteinen nimittäjä on kuvakerronta. Dramatisointityössäni pyrin muuttamaan elokuvan kielen nukketeatterin kielelle. Valotan käyttämiäni dramatisoinnin apuvälineitä ja keinoja, keskiössä opettaja-dramaturgi Pentti Halosen luennot sekä valkovenäläisen nukketeatteriohjaaja Aleksey Leliavskyn opit. Kerron esityksen tekemisen lähtökohdista; La Strada -elokuvan dramaturgiasta ja omista kiinnostuksen kohteistani siinä. Pohdin työssäni, mitkä tekijät vaikuttivat esitykseni dramaturgian syntymiseen. Prosessin alussa muodostui konsepti, esityksen perusasetelma ja –idea. ja tarina hahmottui päähenkilön kautta. Harjoitukset ja etenkin nukkien ominaisuudet toivat kuitenkin vahvasti oman lisänsä dramaturgiaan. Käsittelen esitykseni dramaturgiaa jaoteltuna kohtauksiin, mutta myös paneutuen sen ominaispiirteisiin. Lopuksi pohdin dramatisointityöni kautta oppimiani asioita.
Sirkus Gelsomina on Turun Taideakatemian taiteellinen opinnäytetyöni, jonka tekemisessä toimin dramaturgina, ohjaajana ja nukenrakentajana. Niinpä tutkielmani keskeisessä osassa ovat omakohtaiset kokemukseni ja pohdintani esityksen dramaturgiaan liittyen.
Esittelen ja vertailen elokuvadramaturgian ja nukketeatterin keskeisiä piirteitä, joiden yhteinen nimittäjä on kuvakerronta. Dramatisointityössäni pyrin muuttamaan elokuvan kielen nukketeatterin kielelle. Valotan käyttämiäni dramatisoinnin apuvälineitä ja keinoja, keskiössä opettaja-dramaturgi Pentti Halosen luennot sekä valkovenäläisen nukketeatteriohjaaja Aleksey Leliavskyn opit. Kerron esityksen tekemisen lähtökohdista; La Strada -elokuvan dramaturgiasta ja omista kiinnostuksen kohteistani siinä. Pohdin työssäni, mitkä tekijät vaikuttivat esitykseni dramaturgian syntymiseen. Prosessin alussa muodostui konsepti, esityksen perusasetelma ja –idea. ja tarina hahmottui päähenkilön kautta. Harjoitukset ja etenkin nukkien ominaisuudet toivat kuitenkin vahvasti oman lisänsä dramaturgiaan. Käsittelen esitykseni dramaturgiaa jaoteltuna kohtauksiin, mutta myös paneutuen sen ominaispiirteisiin. Lopuksi pohdin dramatisointityöni kautta oppimiani asioita.