Sähköinen yrittäjyys
Hälikkä, Pekka (2014)
Hälikkä, Pekka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404144259
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404144259
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin sähköistä yrittäjyyttä. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Laurean liiketalouden opiskelijoiden kiinnostusta sähköiseen yrittäjyyteen. Tänä päivänä todella moni käyttää tietokonetta ja internetiä päivittäin. Opinnäytetyön perusidea oli selvittää, missä vaiheessa internetin luomia mahdollisuuksia aletaan käyttää välineenä ansaita elanto. Kun osataan hyödyntää internetin mahdollisuuksia ja löytyy halua tehdä sähköistä liiketoimintaa, on loppu itsestä kiinni.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsiteltiin tuotteistamista, internetiä ja kaupankäyntiä verkossa, yrittäjyyttä ja verkostoja, työkaluja sähköisen yrittäjyyden edistämiseksi, tutkimukselle asetettuja vaatimuksia sekä kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena sähköisellä e-lomakkeella. Kyselytutkimus lähetettiin 1834 Laurean liiketalouden opiskelijalle. Kyselyyn vastasi 271 opiskelijaa. Kyselytutkimuksesta saatua aineistoa tutkittiin kvantitatiivisesti. Aineistoa analysoitiin Excel–taulukkolaskentaohjelman avulla.
Tutkimustuloksien perusteella voitiin todeta, että yli puolet Laurean liiketalouden opiskelijoista olivat kiinnostuneita sähköisestä yrittäjyydestä. Tutkimuksen tuloksista muodostettiin profiili sähköisestä yrittäjästä.
Opiskelijat olivat kiinnostuneita sähköisestä yrittäjyydestä, mutta pelko ja ajanpuute olivat suurimmat syyt, miksei sähköisiksi yrittäjiksi ryhdytä. Vastauksista ilmeni, että keskeneräiset opinnot, perhe-elämä ja taloustilanne vaikuttavat halukkuuteen ryhtyä yrittäjiksi.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsiteltiin tuotteistamista, internetiä ja kaupankäyntiä verkossa, yrittäjyyttä ja verkostoja, työkaluja sähköisen yrittäjyyden edistämiseksi, tutkimukselle asetettuja vaatimuksia sekä kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena sähköisellä e-lomakkeella. Kyselytutkimus lähetettiin 1834 Laurean liiketalouden opiskelijalle. Kyselyyn vastasi 271 opiskelijaa. Kyselytutkimuksesta saatua aineistoa tutkittiin kvantitatiivisesti. Aineistoa analysoitiin Excel–taulukkolaskentaohjelman avulla.
Tutkimustuloksien perusteella voitiin todeta, että yli puolet Laurean liiketalouden opiskelijoista olivat kiinnostuneita sähköisestä yrittäjyydestä. Tutkimuksen tuloksista muodostettiin profiili sähköisestä yrittäjästä.
Opiskelijat olivat kiinnostuneita sähköisestä yrittäjyydestä, mutta pelko ja ajanpuute olivat suurimmat syyt, miksei sähköisiksi yrittäjiksi ryhdytä. Vastauksista ilmeni, että keskeneräiset opinnot, perhe-elämä ja taloustilanne vaikuttavat halukkuuteen ryhtyä yrittäjiksi.