Digitaalisen markkinoinnin suunnitelma Kenkä Avenue Oy:lle
Luoma, Katri (2014)
Luoma, Katri
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404114188
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404114188
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli laatia digitaalisen markkinoinnin suunnitelma Kenkä Avenue Oy:lle. Tavoitteena oli löytää työn avulla yritykselle parhaat käytänteet Kenkä Avenue Oy:n näkökulmasta. Kirjallisena tuotoksena syntyi ohjeistus digitaalisen markkinoinnin toimenpiteistä tulevalle tilikaudelle. Työssä keskityttiin hakukonemarkkinointiin, Internetmarkkinointiin ja sosiaalisen median tarkasteluun.
Tämä opinnäytetyö oli toiminnallinen. Kirjallinen ja tuorein mahdollinen tutkimuspohjainen sekä tilastollinen aineisto tähän opinnäytetyöhön kerättiin vuoden 2014 tammikuun aikana. Opinnäytetyössä käytettiin hyväksi kohdeyrityksen omaa tietämystä digitaalisesta markkinoinnista, jota on kertynyt alan koulutuksista ja sosiaalisen median käytöstä. Aineiston keruun ajankohta oli erinomainen, sillä opinnäytetyössä voitiin käyttää vuoden 2013 viimeisimpiä tietoja. Lisäksi laadullinen tutkimusmenetelmä mahdollisti kirjallisen aineiston ja yrityksen toteuttaman digitaalisen markkinoinnin vertailun. Työn tuotoksena syntynyttä digitaalisen markkinoinnin suunnitelmaa voidaan pitää toteutuskelpoisena, koska aineisto oli ajanmukaista ja asian käsittely laajaa.
Digitaalisen markkinointisuunnitelman peruslähtökohtana oli markkinoinnin sisältöstrategian suunnittelu ja onnistumisen perusedellytyksenä ymmärrys siitä, miten asiakkaat verkossa toimivat. Asiakkaiden saavuttamisen keskei-simmät kysymykset olivat omien verkkosivujen sisältö, niiden löydettävyys, yhteisölliset kanavavalinnat vuorovaikutteiseen viestintään sekä mainonnan toimivuus.
Kenkä Avenue Oy valitsi tilikaudelle 2015 markkinointi-strategian, jossa käytetään sekä pitkävaikutteisia että lyhytvaikutteisia yhteisöllisiä kanavia. Löydettävyys haluttiin varmistaa hakukoneoptimoinnin ja hakusanamainonnan avulla. Digitaalisen toimintaympäristön nopeaa muuttumista korostettiin kuitenkin toistuvasti. Ylivoimaisesti tärkeimmäksi viestintäkanavaksi tulevaisuudessa nousi mobiilipalvelut.
Tämä opinnäytetyö oli toiminnallinen. Kirjallinen ja tuorein mahdollinen tutkimuspohjainen sekä tilastollinen aineisto tähän opinnäytetyöhön kerättiin vuoden 2014 tammikuun aikana. Opinnäytetyössä käytettiin hyväksi kohdeyrityksen omaa tietämystä digitaalisesta markkinoinnista, jota on kertynyt alan koulutuksista ja sosiaalisen median käytöstä. Aineiston keruun ajankohta oli erinomainen, sillä opinnäytetyössä voitiin käyttää vuoden 2013 viimeisimpiä tietoja. Lisäksi laadullinen tutkimusmenetelmä mahdollisti kirjallisen aineiston ja yrityksen toteuttaman digitaalisen markkinoinnin vertailun. Työn tuotoksena syntynyttä digitaalisen markkinoinnin suunnitelmaa voidaan pitää toteutuskelpoisena, koska aineisto oli ajanmukaista ja asian käsittely laajaa.
Digitaalisen markkinointisuunnitelman peruslähtökohtana oli markkinoinnin sisältöstrategian suunnittelu ja onnistumisen perusedellytyksenä ymmärrys siitä, miten asiakkaat verkossa toimivat. Asiakkaiden saavuttamisen keskei-simmät kysymykset olivat omien verkkosivujen sisältö, niiden löydettävyys, yhteisölliset kanavavalinnat vuorovaikutteiseen viestintään sekä mainonnan toimivuus.
Kenkä Avenue Oy valitsi tilikaudelle 2015 markkinointi-strategian, jossa käytetään sekä pitkävaikutteisia että lyhytvaikutteisia yhteisöllisiä kanavia. Löydettävyys haluttiin varmistaa hakukoneoptimoinnin ja hakusanamainonnan avulla. Digitaalisen toimintaympäristön nopeaa muuttumista korostettiin kuitenkin toistuvasti. Ylivoimaisesti tärkeimmäksi viestintäkanavaksi tulevaisuudessa nousi mobiilipalvelut.