Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Lapsen arjen kuvaaminen : vammaisen lapsen toimijuutta tukeva menetelmä

Rancken, Leea (2014)

 
Avaa tiedosto
Rancken_Leea.pdf (6.971Mt)
Lataukset: 


Rancken, Leea
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404295396
Tiivistelmä
Tässä kehittämistyössä tavoitteena oli tuottaa vammaisen lapsen toimijuutta tukeva menetelmä soveltaen toimintatutkimuksellista otetta. Tuotettu menetelmä kuvaa perheen kokemustiedon kautta alle kouluikäisen/alakouluikäisen lapsen omanlaista, moninaista toimijuutta arjen eri tilanteissa. Keskeistä menetelmässä on lapsen voimavarojen, vahvuuksien ja osallistumistapojen tuominen lapsen lähi-ihmisten tietoisuuteen tekstin, valokuvien ja videoiden avulla. Menetelmän sisältö laadittiin lasten, vanhempien ja ammattihenkilöstön teemahaastattelujen pohjalta hyödyntäen toimijuuden viitekehystä, erityisesti modaalisia ulottuvuuksia osata, kyetä, voida, haluta, tuntea ja täytyä. Sisällönanalyysissä käytettiin sekä aineisto- että teorialähtöistä tapaa. Menetelmän pilottiversiota testanneet vammaisten lasten vanhemmat kuvasivat menetelmää arjessa tarpeelliseksi ja monikäyttöiseksi. Lisäksi menetelmä koettiin helppokäyttöiseksi, sisällöltään kattavaksi sekä visuaalisesti selkeäksi. Kehittämistyössä selvitettiin myös vammaisen lapsen toimijuutta estäviä ja edistäviä tekijöitä. Edistävät tekijät liittyivät lapsen asemaan, ympäristöön ja vanhempien sekä lähi-ihmisten taitoihin ja yhteistyövalmiuksiin. Vanhempien, lähi-ihmisten, työkulttuurin sekä tiedon siirtämisen haasteet puolestaan estivät toimijuutta. Lapsen näkökulmasta hänen tunteidensa ja halujensa huomioiminen on keskeistä. Näiden huomioiminen edellyttää lähi-ihmiseltä halua ja kykyä käyttää valtaansa siten, että lapsen vaikutusmahdollisuudet toteutuvat. Menetelmä ohjaa lähi-ihmistä näkemään lapsen subjektina ja voi näin tukea kaikkien osapuolten toimijuutta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste