Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sulfidimaiden käsittely tierakentamisessa : -case: Vt8 Sepänkylän ohikulku

Pasanen, Kimmo (2014)

 
Avaa tiedosto
Pasanen_Kimmo.pdf (1.756Mt)
Lataukset: 


Pasanen, Kimmo
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404295350
Tiivistelmä
Sulfidimaat aiheuttavat ongelmia väylähankkeilla, jos niitä esiintyy massanvaihtoalueella. Massanvaihto johtaa nimittäin sulfidimaiden läjittämiseen, jolloin maa-aines pääsee kosketuksiin hapen kanssa. Hapettunut sulfidimaa taas aiheuttaa useita ympäristöongelmia. Viime vuosina on alettu kehittää vaihtoehtoisia ratkaisuja sulfidimaiden käsittelyyn maarakentamisessa.

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata sulfidimaiden näkökulmasta väylähanketta Vt8 Sepänkylän ohikulku. Tutkimuksessa esitellään sulfidimaiden käsittelyyn liittyvät ratkaisut ja toimenpiteet tien suunnitteluvaiheesta toteutukseen. Lisäksi pohditaan tehtyjen ratkaisujen perusteluja sekä toimivuutta. Väylähanke on Suomessa ensimmäisiä, joilla sulfidimaiden käsittelyyn liittyviä vaihtoehtoisia ratkaisuja on toteutettu käytännössä. Kyseessä on ensimmäinen väylähanke, jonka ympäristöluvassa edellytettiin sulfidimaiden käsittelyä ennen niiden kaivua.

Hankkeen alkuperäisissä tiesuunnitelmissa pehmeikköalueiden pohjanvahvistukset oli esitetty pääosin massanvaihtoina. Skanska Infra Oy:n tarjoustiimi vähensi jo tarjousvaiheessa massanvaihdoilla tehtävien pohjanvahvistusten määrää merkittävästi ja korvasi niitä stabiloinneilla jättäen valtaosan sulfidimaista paikoilleen. Hankkeen aloitusvaiheessa tehtiin useita tutkimuksia sulfidimaiden käsittelyyn liittyen ja tulosten perusteella päätettiin yrittää vähentää massanvaihtoja vielä tarjouslaskennan määrästä. Lopullinen pohjanvahvistusratkaisu sisälsi pilaristabilointia, massastabilointia ja esikuormituspenkereitä. Ainoat kaivettavat sulfidimaat olivat Bölessä sijaitsevan sillan kaivannossa ja rumpukaivannoissa.

Suurimmat ratkaisuun vaikuttaneet syyt olivat sulfidimaiden käsittelyvaatimus ennen kaivua sekä kaivettavan sulfidipitoisen maan valtava määrä. Käsitellyt sulfidimaat olisi pitänyt kuljettaa erilliselle läjityspaikalle hankkeen urakka-alueen ulkopuolelle. Kuljetusta varten olisi pitänyt rakentaa suuri määrä työmaateitä ja yksi silta liikennöitävään kuntoon. Tämä olisi hidastanut hankkeen aikataulua huomattavasti.

Hankkeella tehdyillä ratkaisuilla saavutettiin useita merkittäviä etuja. Ensinnäkin pystyttiin poistamaan suuriin massanvaihtoihin liittyviä määrä- ja painumariskejä. Toisekseen tehdyt toimenpiteet pienensivät merkittävästi työstä aiheutuvaa hiilijalanjälkeä. Kolmanneksi vältettiin massansiirtojen aiheuttamaa ympäristön sotkeentumista ja kuormittumista. Lisäksi valitut ratkaisut säästivät kustannuksia ja helpottivat eri työvaiheiden yhteensovittamista.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste