Kantatie 54 ja yhdystien liittymän parantamisen vaihtoehtojen vertailu : Lopen kirkonkylällä
Puolitaival, Juha (2014)
Puolitaival, Juha
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404305407
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404305407
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella Lopen kirkonkylässä sijaitsevaa kantatien 54 ja Yhdystien liittymää. Liittymään oli tarkoitus suunnitella erilaisia liikennejärjestelyjä, joilla varmistettaisiin liikenteen turvallisuus ja Lopen kunnan suunnitteleman mahdollisen uuden maankäytön laajeneminen kantatien pohjoispuolelle. Näitä suunnitelmia oli tarkoitus verrata suunnittelukohteeseen vuonna 1997 tehtyyn eritasoliittymäsuunnitelmaan.
Opinnäytetyössäni tarjosin kuntalaisille mahdollisuuden kertoa oman mielipiteensä liittymän tulevista suunnitelmista ja annoin heille mahdollisuuden osallistua keskusteluun opinnäytetyön edistyessä. Kuntalaiset osallistuivat keskusteluun ja seurasivat edistymistäni yhteisöpalvelu Facebookissa. Loin yhteisöpalveluun opinnäytetyölleni oman sivun nimeltään ”Kirkonkylän risteys – opinnäytetyö.”
Opinnäytetyön teoriataustana käytin Suomen lakia, Liikenneviraston ohjeita, Tiehallinnon julkaisuja, Hämeen liiton verkkomateriaaleja, Lopen kunnan aineistoja, liikenne- ja viestintäministeriön julkaisuja ja ympäristöhallinnon verkkosivuja.
Tutkimusmenetelminä käytin simulointi- ja suunnitteluohjelmia Hämeen ammattikorkeakoulun Riihimäen yksikön tietokoneluokassa, joukkouttamista yhteisöpalvelun avulla ja keskusteluja Lopen kunnan maankäyttöpäällikkö Pekka Säterin kanssa.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Lopen Kunta. Yhteyshenkilönä toimi maankäyttöpäällikkö Pekka Säteri.
Opinnäytetyössäni tarjosin kuntalaisille mahdollisuuden kertoa oman mielipiteensä liittymän tulevista suunnitelmista ja annoin heille mahdollisuuden osallistua keskusteluun opinnäytetyön edistyessä. Kuntalaiset osallistuivat keskusteluun ja seurasivat edistymistäni yhteisöpalvelu Facebookissa. Loin yhteisöpalveluun opinnäytetyölleni oman sivun nimeltään ”Kirkonkylän risteys – opinnäytetyö.”
Opinnäytetyön teoriataustana käytin Suomen lakia, Liikenneviraston ohjeita, Tiehallinnon julkaisuja, Hämeen liiton verkkomateriaaleja, Lopen kunnan aineistoja, liikenne- ja viestintäministeriön julkaisuja ja ympäristöhallinnon verkkosivuja.
Tutkimusmenetelminä käytin simulointi- ja suunnitteluohjelmia Hämeen ammattikorkeakoulun Riihimäen yksikön tietokoneluokassa, joukkouttamista yhteisöpalvelun avulla ja keskusteluja Lopen kunnan maankäyttöpäällikkö Pekka Säterin kanssa.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Lopen Kunta. Yhteyshenkilönä toimi maankäyttöpäällikkö Pekka Säteri.