ARVOSTAVA PEREHDYTYS : Järvenpään perhetukukeskus Auerkulman vastaanottoyksikkö
Savolainen, Riitta; Peltoniemi, Katja (2014)
Savolainen, Riitta
Peltoniemi, Katja
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404305405
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404305405
Tiivistelmä
Peltoniemi, Katja ja Savolainen, Riitta. Arvostava perehdytys, Järvenpään perhetukikeskus Auerkulman vastaanottoyksikkö. Kevät 2014, 53 sivua, 2 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä perhetukikeskus Auerkulman vastaanottoyksikön henkilöstön kanssa. Opinnäytetyömme oli työelämän kehittämistyö. Työmme tavoitteena oli kehittää ja päivittää olemassa olevaa perehdytyskansiota vastaamaan tämän hetken tarpeita. Kansion suunnittelu ja rakentaminen perustui keräämäämme aineistoon. Aineiston keruun aloitimme syksyllä 2013 tutkimalla alan kirjallisuutta ja aikaisempia opinnäytetöitä aiheesta.
Aineiston keruuta jatkoimme laadullisen tutkimuksen keinoin. Teimme työntekijöille puolistrukturoidun kyselyn. Kyselyyn osallistui seitsemän ohjaajaa ja vastaava ohjaaja. Kyselylomakkeen avulla kartoitimme työntekijöiden kokemuksia sekä mielipiteitä heidän saamastaan perehdytyksestä ja käytössä olleesta perehdytyskansiosta. Laadullisen tutkimuksen analysointimahdollisuuksista valitsimme teemoittelun. Teemoittelimme aineiston ensin kahden pääteeman mukaan ja siitä analysoinnin edetessä jaoimme aineiston vielä useampiin alateemoihin.
Tutkimuksen mukaan perehdytys vastaanottoyksikössä on hyvää ja laadukasta, eikä siinä ilmennyt suurempia kehittämistarpeita. Tutkimuksessa tuli esille perehdytyskansion uudistamisen ja kehittämisen tarpeellisuus. Tutkimuksessa ilmeni myös suuri tarve kehittää sijaisten perehdytystä kehittämällä perehdytyksessä tukena käytettäviä materiaaleja.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsittelemme perehdytystä ja perehdytyksen merkitystä, perehdytyksen tavoitteita ja sitä ohjaavia lakeja. Käsittelemme myös lastensuojeluprosessia, työtä ohjaavia arvoja sekä työn kehittämistä ja asiakaslähtöisyyttä.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä perhetukikeskus Auerkulman vastaanottoyksikön henkilöstön kanssa. Opinnäytetyömme oli työelämän kehittämistyö. Työmme tavoitteena oli kehittää ja päivittää olemassa olevaa perehdytyskansiota vastaamaan tämän hetken tarpeita. Kansion suunnittelu ja rakentaminen perustui keräämäämme aineistoon. Aineiston keruun aloitimme syksyllä 2013 tutkimalla alan kirjallisuutta ja aikaisempia opinnäytetöitä aiheesta.
Aineiston keruuta jatkoimme laadullisen tutkimuksen keinoin. Teimme työntekijöille puolistrukturoidun kyselyn. Kyselyyn osallistui seitsemän ohjaajaa ja vastaava ohjaaja. Kyselylomakkeen avulla kartoitimme työntekijöiden kokemuksia sekä mielipiteitä heidän saamastaan perehdytyksestä ja käytössä olleesta perehdytyskansiosta. Laadullisen tutkimuksen analysointimahdollisuuksista valitsimme teemoittelun. Teemoittelimme aineiston ensin kahden pääteeman mukaan ja siitä analysoinnin edetessä jaoimme aineiston vielä useampiin alateemoihin.
Tutkimuksen mukaan perehdytys vastaanottoyksikössä on hyvää ja laadukasta, eikä siinä ilmennyt suurempia kehittämistarpeita. Tutkimuksessa tuli esille perehdytyskansion uudistamisen ja kehittämisen tarpeellisuus. Tutkimuksessa ilmeni myös suuri tarve kehittää sijaisten perehdytystä kehittämällä perehdytyksessä tukena käytettäviä materiaaleja.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsittelemme perehdytystä ja perehdytyksen merkitystä, perehdytyksen tavoitteita ja sitä ohjaavia lakeja. Käsittelemme myös lastensuojeluprosessia, työtä ohjaavia arvoja sekä työn kehittämistä ja asiakaslähtöisyyttä.