Perheen kohtaaminen koulukuraattorin perhetapaamisissa : selvitys koulukuraattorin perhetapaamisista Peruspalvelukeskus Aava -liikelaitoksessa
Pösö, Jenni (2014)
Pösö, Jenni
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405086710
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405086710
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on selvitys Peruspalvelukeskus Aava -liikelaitoksen koulukuraattoreiden perhetapaamisista koulukuraattoreiden näkökulmasta. Opinnäytetyö selvittää perhetapaamisten nykytilannetta, kuraattoreiden ammattikäytäntöjä sekä kehitystarpeita. Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa tietoa koulukuraattoreiden perhetapaamisista tulevaisuudessa tehtävän kehitystyön pohjaksi. Perhetapaamisia lähestytään perheen kohtaaminen ja yhteisen vanhemmuuden merkitys huomioiden. Perhetapaamiset tähtäävät koulukuraattorin asiakkuudessa olevan lapsen tai nuoren hyvinvoinnin lisääntymiseen asiakkaan, vanhempien ja kuraattorin yhteistyössä. Näin ollen opinnäytetyön keskeisinä käsitteinä ovat myös lapsilähtöisyys ja perhekeskeisyys. Opinnäytetyö on laadullinen tutkielma, jonka aineisto tuotettiin Aavan koulukuraattoreiden teemahaastatteluilla. Teemahaastattelut toteutettiin kesällä 2013 ja niihin osallistuivat kaikki alueen seitsemän koulukuraattoria. Nauhoitetut teemahaastattelut litteroitiin sanatarkasti ja ne analysoitiin sisällönanalyysillä. Tulosten mukaan lapsi tai nuori nähdään koulukuraattorin ensisijaisena asiakkaana ja työskentelyn keskipisteenä myös perhetapaamisilla. Toteutuessaan ja onnistuessaan perhetapaamiset ovat vaikuttava lapsen tai nuoren hyvinvointia lisäävä työmuoto. Onnistunut perheen kohtaaminen koostuu kunnioituksesta, luottamuksellisesta vuorovaikutuksesta, turvallisesta ilmapiiristä sekä kuraattorin taidosta havaita perheen yksilöllinen tilanne. Erityisen tärkeää on perheen oman asiantuntijuuden huomioiminen ja nostaminen keskiöön.
Koulukuraattoreiden perhetapaamiset toteutuvat tällä hetkellä Peruspalvelukeskus Aava –liikelaitoksessa vaihtelevasti. Järjestettävien perhetapaamisten määrään ja toteutustapaan vaikuttavat sekä kuraattoreiden työtapa ja ajalliset resurssit että perheiden motivoituminen ja sitoutuminen työskentelyyn. Tärkeimpinä kehityshaasteina pidetään perhetapaamisten järjestämisen selkeämpää määrittelyä sekä parityön kehittämistä perhetapaamisiin. Jokainen kuraattori näkee perhetapaamisten kehittämisen tärkeänä työkäytännön yhtenäistämiseksi ja vakiinnuttamiseksi osaksi Peruspalvelukeskus Aava –liikelaitoksen koulukuraattorityötä.
Koulukuraattoreiden perhetapaamiset toteutuvat tällä hetkellä Peruspalvelukeskus Aava –liikelaitoksessa vaihtelevasti. Järjestettävien perhetapaamisten määrään ja toteutustapaan vaikuttavat sekä kuraattoreiden työtapa ja ajalliset resurssit että perheiden motivoituminen ja sitoutuminen työskentelyyn. Tärkeimpinä kehityshaasteina pidetään perhetapaamisten järjestämisen selkeämpää määrittelyä sekä parityön kehittämistä perhetapaamisiin. Jokainen kuraattori näkee perhetapaamisten kehittämisen tärkeänä työkäytännön yhtenäistämiseksi ja vakiinnuttamiseksi osaksi Peruspalvelukeskus Aava –liikelaitoksen koulukuraattorityötä.