Typpihöyrystimen automatisointi
Turtio, Jarmo (2014)
Turtio, Jarmo
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405096993
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405096993
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa nestemäisen typen höyrystysasema Oy AGA Ab:n ilmakaasutehtaalla Kilpilahdessa. Kilpilahden ilmakaasutehtaalla aloitettiin useammalle vuodelle jakautuva laitoksen uusimis- ja kehitystyö jonka osana uusittiin vanha höyrystin. Uusi höyrystin sisältää enemmän mittauksia ja ohjauksia kuin vanha höyrystin minkä johdosta vanhan höyrystimen automaatiota ei voinut sellaisenaan käyttää uudelle höyrystimelle. Uuden höyrystimen tuli myös olla toimintavarmuudeltaan parempi kuin van-ha höyrystin.
Työ jakautui neljään päävaiheeseen, jotka olivat suunnittelu, toteutus, testaus ja käyttöön-otto. Käyttöönotto tapahtui testauksen yhteydessä. Suunnittelun alussa oli apuna ulkopuo-linen suunnittelija, jonka avulla ja yhteistoiminnassa suoritettiin alustava piirikaavioiden laatiminen. Myöhemmässä vaiheessa suunnittelua jatkettiin ilman ulkopuolista apua. Suunnittelussa käytettiin AutoCAD-ohjelmistoa instrumentoinnin suunnittelussa ja Matlab- ja Simulink-ohjelmia säätöjen suunnittelussa. Kenttäinstrumenttien valinta ja hankinta tehtiin yhteistyössä prosessi- ja putkisuunnittelun kanssa. Automaatiojärjestelmän asennukset ja ohjelmoinnit tuotettiin automaatiojärjestelmän toimittajalta, joka laati ohjelmat annettujen toimintakaavioiden ja toimintaselostusten mukaisesti.
Työntuloksena tuotettiin uuden höyrystimen automatisointi ja automatisointiin liittyvät piiri-kaaviot, johdotuskaaviot ja I/O korttien kytkentä kuvat laitoksen vanhan dokumentaation mallia noudattaen. Lisäksi laadittiin höyrystimen toimintakaavio sekä toimintaselostus. Toimintaselostus laadittiin englanniksi, jotta sen voi toimittaa yrityksen kaukovalvontakes-kukseen joka sijaitsee Ruotsin Avestassa. Säätöpiireille löydettiin hyvät parametrit simu-loimalla ilman tarvitsematta häiritä askeltesteillä.
Työ jakautui neljään päävaiheeseen, jotka olivat suunnittelu, toteutus, testaus ja käyttöön-otto. Käyttöönotto tapahtui testauksen yhteydessä. Suunnittelun alussa oli apuna ulkopuo-linen suunnittelija, jonka avulla ja yhteistoiminnassa suoritettiin alustava piirikaavioiden laatiminen. Myöhemmässä vaiheessa suunnittelua jatkettiin ilman ulkopuolista apua. Suunnittelussa käytettiin AutoCAD-ohjelmistoa instrumentoinnin suunnittelussa ja Matlab- ja Simulink-ohjelmia säätöjen suunnittelussa. Kenttäinstrumenttien valinta ja hankinta tehtiin yhteistyössä prosessi- ja putkisuunnittelun kanssa. Automaatiojärjestelmän asennukset ja ohjelmoinnit tuotettiin automaatiojärjestelmän toimittajalta, joka laati ohjelmat annettujen toimintakaavioiden ja toimintaselostusten mukaisesti.
Työntuloksena tuotettiin uuden höyrystimen automatisointi ja automatisointiin liittyvät piiri-kaaviot, johdotuskaaviot ja I/O korttien kytkentä kuvat laitoksen vanhan dokumentaation mallia noudattaen. Lisäksi laadittiin höyrystimen toimintakaavio sekä toimintaselostus. Toimintaselostus laadittiin englanniksi, jotta sen voi toimittaa yrityksen kaukovalvontakes-kukseen joka sijaitsee Ruotsin Avestassa. Säätöpiireille löydettiin hyvät parametrit simu-loimalla ilman tarvitsematta häiritä askeltesteillä.