Teaching Robotic Process Automation (RPA) in Practice
Danson, Joosua (2022)
Danson, Joosua
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204084775
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204084775
Tiivistelmä
Opinnäytetyön päätavoitteena oli tutkia, kuinka ohjelmistorobotiikan (RPA) keskeisiä käsitteitä ja parhaita käytäntöjä voidaan opettaa ammattikorkeakoulussa. Osana opinnäytetyötä pidin Ohjelmistorobotiikan perusteet -kurssin Metropolia-ammattikorkeakoulussa.
Teoreettinen osa keskittyi ohjelmistorobotiikan käsitteiden ja määritelmän yleiskuvan luomiseen luvussa 3. Ohjelmistorobotiikan kehitystä on pohdittu luvussa 3.1 ja ohjelmistorobotiikan vaikutusta työllisyyteen ja työhön luvussa 3.2. Teoreettisessa osassa tarkastellaan myös yksittäistä ohjelmistorobotiikan työkalua, Blue Prismiä, luvussa 4. Myös Blue Prismin tärkeimpiä toiminnallisuuksia on tarkasteltu. Tärkeimpien toiminnallisuuksien tarkastelu toimi perustana opinnäytetyön empiiriselle osalle, Ohjelmistorobotiikan perusteet -kurssin pitämiselle.
Opinnäytetyön empiirinen osa keskittyi pidetyn kurssin kurssiraporttiin.
Kurssiraportti koostui seuraavista vaiheista: kurssin suunnittelu, kurssimateriaalien tuottaminen, kurssin teknisten toimintaedellytysten varmistaminen ja varsinaisen kurssin pitäminen.
Opinnäytetyön toisena päätavoitteena oli Ohjelmistorobotiikan perusteet -kurssin onnistunut pitäminen Metropolia Ammattikorkeakoulussa. Tämä tavoite saavutettiin. Kurssipalautetta ja huomioita kurssin pitämisestä on analysoitu luvussa 5.5. Tarkastelua voidaan toivottavasti hyödyntää tulevaisuudessa vastaavien kurssien pitämisen yhteydessä.
Teoreettinen osa keskittyi ohjelmistorobotiikan käsitteiden ja määritelmän yleiskuvan luomiseen luvussa 3. Ohjelmistorobotiikan kehitystä on pohdittu luvussa 3.1 ja ohjelmistorobotiikan vaikutusta työllisyyteen ja työhön luvussa 3.2. Teoreettisessa osassa tarkastellaan myös yksittäistä ohjelmistorobotiikan työkalua, Blue Prismiä, luvussa 4. Myös Blue Prismin tärkeimpiä toiminnallisuuksia on tarkasteltu. Tärkeimpien toiminnallisuuksien tarkastelu toimi perustana opinnäytetyön empiiriselle osalle, Ohjelmistorobotiikan perusteet -kurssin pitämiselle.
Opinnäytetyön empiirinen osa keskittyi pidetyn kurssin kurssiraporttiin.
Kurssiraportti koostui seuraavista vaiheista: kurssin suunnittelu, kurssimateriaalien tuottaminen, kurssin teknisten toimintaedellytysten varmistaminen ja varsinaisen kurssin pitäminen.
Opinnäytetyön toisena päätavoitteena oli Ohjelmistorobotiikan perusteet -kurssin onnistunut pitäminen Metropolia Ammattikorkeakoulussa. Tämä tavoite saavutettiin. Kurssipalautetta ja huomioita kurssin pitämisestä on analysoitu luvussa 5.5. Tarkastelua voidaan toivottavasti hyödyntää tulevaisuudessa vastaavien kurssien pitämisen yhteydessä.