Positiivisen johtamisen kehittäminen liikuntapalveluorganisaatiossa
Vakkila, Jarmo (2014)
Vakkila, Jarmo
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405127287
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405127287
Tiivistelmä
Tässä kehittämishankkeessa selvitettiin liikuntapalveluorganisaation johtamista positiivisen
johtamisen näkökulmasta. Kohteena oli 17 henkilön kunnallinen liikuntapalveluorganisaatio.
Tutkimuksessa haluttiin luoda johtajuuden kehittämissuunnitelma esimiestyön ja positiivisen
ilmapiirin kehittämiseksi. Tämän ensimmäisen vaiheen tavoitteena oli luoda tutkimusmalli,
jonka avulla positiivisen johtamisen kehittymistä voidaan seurata tulevaisuudessa.
Tutkimusongelmat ja tutkimuskysymykset olivat:
1. Mitkä positiivisen johtajuuden tekijät edistävät positiivisen ilmapiirin saavuttamista?
2. Mitkä johtamiseen liittyvät positiivisen kommunikaation toimintatavat edistävät liikuntapalvelun
johtajuutta?
3. Mitä toimintatapoja tarvitaan positiivisen suhteiden kehittämiseksi?
4 Miten työntekijöiden työn positiivista merkitystä voidaan parantaa?
Kehityshankkeessa johtajat tekivät oman positiivisen johtajuuden itse arvioinnin Työntekijät
(14) arvioivat positiivista johtamista samojen 24 tutkimuskysymyksen avulla. Kysymykset
muodostuivat neljän positiivisen johtajuuden strategian kokonaisuuksista. Positiivisen johtajuuden
strategiset alueet olivat: Positiivinen ilmapiiri, positiiviset suhteet, positiivinen kommunikaatio,
positiivinen merkitys. Johtajat tekivät toteutuneen yhteisarvion perusteella omat henkilökohtaisen
kehityssuunnitelmansa ja pidemmän aikavälin seurattavat tavoitteet, joita he lähtevät
käytännössä toteuttamaan.
Tutkimusmenetelmänä oli toimintatutkimus ja arviointimenetelminä käytettiin kvalitatiivista
poikittaistutkimusmenetelmää, teemahaastatteluja ja ryhmäkyselyjä.
Johtajuuden arvioinnin tuloksissa esimiehet arvioivat johtajuutensa selkeästi paremmaksi, kuin
työntekijöiden kyselyn tuloksien arvio oli. Esimiehet käyttivät tuloksien vertailua
positiivisen johtajuuden strategiaan henkilökohtaisten kehittämisen tavoitteiden suunnittelussa.
johtamisen näkökulmasta. Kohteena oli 17 henkilön kunnallinen liikuntapalveluorganisaatio.
Tutkimuksessa haluttiin luoda johtajuuden kehittämissuunnitelma esimiestyön ja positiivisen
ilmapiirin kehittämiseksi. Tämän ensimmäisen vaiheen tavoitteena oli luoda tutkimusmalli,
jonka avulla positiivisen johtamisen kehittymistä voidaan seurata tulevaisuudessa.
Tutkimusongelmat ja tutkimuskysymykset olivat:
1. Mitkä positiivisen johtajuuden tekijät edistävät positiivisen ilmapiirin saavuttamista?
2. Mitkä johtamiseen liittyvät positiivisen kommunikaation toimintatavat edistävät liikuntapalvelun
johtajuutta?
3. Mitä toimintatapoja tarvitaan positiivisen suhteiden kehittämiseksi?
4 Miten työntekijöiden työn positiivista merkitystä voidaan parantaa?
Kehityshankkeessa johtajat tekivät oman positiivisen johtajuuden itse arvioinnin Työntekijät
(14) arvioivat positiivista johtamista samojen 24 tutkimuskysymyksen avulla. Kysymykset
muodostuivat neljän positiivisen johtajuuden strategian kokonaisuuksista. Positiivisen johtajuuden
strategiset alueet olivat: Positiivinen ilmapiiri, positiiviset suhteet, positiivinen kommunikaatio,
positiivinen merkitys. Johtajat tekivät toteutuneen yhteisarvion perusteella omat henkilökohtaisen
kehityssuunnitelmansa ja pidemmän aikavälin seurattavat tavoitteet, joita he lähtevät
käytännössä toteuttamaan.
Tutkimusmenetelmänä oli toimintatutkimus ja arviointimenetelminä käytettiin kvalitatiivista
poikittaistutkimusmenetelmää, teemahaastatteluja ja ryhmäkyselyjä.
Johtajuuden arvioinnin tuloksissa esimiehet arvioivat johtajuutensa selkeästi paremmaksi, kuin
työntekijöiden kyselyn tuloksien arvio oli. Esimiehet käyttivät tuloksien vertailua
positiivisen johtajuuden strategiaan henkilökohtaisten kehittämisen tavoitteiden suunnittelussa.