Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tunnetaidot varhaiskasvatuksessa

Banach, Zuzanna; Mäkinen, Meeri (2022)

 
Avaa tiedosto
Banach_Makinen.pdf (479.3Kt)
Lataukset: 


Banach, Zuzanna
Mäkinen, Meeri
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202204225690
Tiivistelmä
Toiminnallisessa opinnäytetyössä tavoitteena oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogisia tunnetaitotuokioita. Opinnäytetyö tapahtui yhteistyössä Tiedonjyvän päiväkodin kanssa, jossa toteutettiin neljä eri tunnetaitotuokiota sisarusryhmässä. Tuokioiden tavoitteena oli, että lapset oppivat tunnistamaan ja nimeämään eri tunnetiloja. Tunnetaitojen opettelu jo varhaiskasvatusiässä on todella merkittävää lasten kehityksen kannalta.

Eri päiväkodeissa käytetään erilaisia menetelmiä tunnetaitojen opettelussa. Lapset tulevat eri perheistä ja lähtökodista, joten tunnetaidot ovat eri lailla kehittyneitä. Toteutettujen tuokioiden pohjalta tuotettiin henkilöstölle esite hyödynnettäväksi arjessa. Henkilöstö voi käyttää esitteessä olevia tuokioita eri ikäisten kanssa, muokkaamalla tuokioita tarvittaessa lasten tarpeiden ja mielenkiinnonkohteiden mukaan ja/tai käyttämällä ehdotettuja vaihtoehtoja.

Opinnäytetyö valikoitui lasten varhaiskasvatussuunnitelmissa nousseiden tarpeiden mukaan. Päiväkodissa on hoidossa paljon niin kolmiportaisen tuen kuin S2-tuen lapsia sekä erilaisista kulttuureista tulleita perheitä. Varhaiskasvatussuunnitelmista oli myös noussut tarve kehittää tunne- ja kaverisuhteita niin ryhmä kuin yksilötasolla. Tunnetaitoja tulisi kehittää niin kyseisessä yksikössä kuin myös yleisestikin kaikissa päiväkodeissa.

Opinnäytetyössä todettiin, kuinka merkittävää on kehittää ja tukea lasten tunnetaitoja. Tuokioita arvioitiin teemahaastattelun avulla varhaiskasvatuksen opettajan kanssa, joka oli havainnoimassa ja arvioimassa tuokioita lapsiryhmän näkökulmasta. Arviointia hyödynnettiin esitteen teossa.

Kehittämistyössä tuotiin esille tunnetaitokasvatuksessa käytettävien menetelmien tärkeyttä, kuten tunnekortit, liikunta, musiikki, kirjallisuus, taide sekä ohjattu toiminta. Opinnäytetyössä todettiin toiminnallisten tuokioiden toimivan tunnekasvatuksen tukena. Tunnetaitotuokiot tukevat tunnetaitojen opettelua jo varhaisessa iässä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste