Hupsistakeikkaa-lautapeli lasten liikuntakasvatuksen ja osallisuuden tukemiseen varhaiskasvatuksessa
Väisänen, Santeri; Puranen, Kristiina; Paananen, Sonja (2022)
Väisänen, Santeri
Puranen, Kristiina
Paananen, Sonja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205026834
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205026834
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on toiminnallinen kehittämistyö, jonka tuotos on Hupsistakeikkaa-lautapeli varhaiskasvatustyöhön. Lautapelin tavoitteena on antaa varhaiskasvatuksen työntekijöille työväline lasten liikunnan ja osallisuuden tukemiseen. Liikuntakasvatus ja osallisuuden periaate ovat ajankohtaisia ja tärkeitä aiheita laadukkaan, tavoitteellisen varhaiskasvatuksen toteuttamisessa. Hupsistakeikkaa-lautapelissä huomioidaan valtakunnallisissa lasten liikuntasuosituksissa olevat eri liikunnan tasot. Lisäksi lapsilla on mahdollisuus suunnitella sekä toteuttaa yhdessä varhaiskasvatuksen henkilökunnan kanssa omannäköisiä toimintakertoja, joissa näkyy lasten oma mielikuvitus ja luovuus.
Opinnäytetyön teoriapohjassa käsitellään teoriatietoa, joka pohjautuu kehittämistyönprosessiin, lasten osallisuuden huomioimiseen, liikuntakasvatukseen sekä monipuolisten työvälineiden hyödyntämiseen varhaiskasvatustyössä. Toiminnallinen kehittämistyö suunniteltiin, toteutettiin ja arvioitiin soveltaen tuotteistamisprosessia. Prosessissa huomioitiin myös kestävän kehityksen ideologia sekä hyödynnettiin useiden ammattilaisten, kuten puusepän, kuvataiteilijan ja varhaiskasvatuksen henkilökunnan osaamista.
Toimeksiantajana opinnäytetyössä oli Iisalmen kaupungissa sijaitseva varhaiskasvatusyksikkö PikkuKengurun Koti Oy, jossa lautapelin toimivuutta kokeiltiin ja kehitettiin lapsilta ja varhaiskasvatuksen työntekijöiltä saadun palautteen perusteella. Hupsistakeikkaa-lautapeli oli kokeilujaksolla 4–6-vuotiaiden ryhmissä kuuden viikon ajan. Kokeilujakson aikana varhaiskasvatuksen henkilökunta pelasi ja havainnoi toimintakertoja. He myös kirjasivat omia ammatillisia näkökulmiaan sekä lapsilta saatuja palautteita pelin mukana kulkevaan palautevihkoon. Lisäksi kokeilujakson päätyttyä henkilökunnalta kerättiin palautetta Webropol-palautelomakkeen avulla.
Lautapeliä kehitettiin saatujen palautteiden ja ideoiden perusteella. Lautapeli sisältää ohjekirjan, nopan sekä kolme liikuntateemaa toimintakortteineen. Pelissä hyödynnetään kerronnallisia, luovia sekä lapsia osallistavia toimintamenetelmiä. Peli mahdollistaa sekä kannustaa varhaiskasvatuksen henkilökuntaa erilaisten liikuntatuokioiden rohkeaan kokeilemiseen lapsiryhmissä. Pelin kokeilusta saadun arviointitiedon pohjalta voi todeta Hupsistakeikkaa-lautapelin soveltuvan monipuoliseksi työvälineeksi liikuntakasvatuksen sekä lasten osallisuuden tukemisessa varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyön teoriapohjassa käsitellään teoriatietoa, joka pohjautuu kehittämistyönprosessiin, lasten osallisuuden huomioimiseen, liikuntakasvatukseen sekä monipuolisten työvälineiden hyödyntämiseen varhaiskasvatustyössä. Toiminnallinen kehittämistyö suunniteltiin, toteutettiin ja arvioitiin soveltaen tuotteistamisprosessia. Prosessissa huomioitiin myös kestävän kehityksen ideologia sekä hyödynnettiin useiden ammattilaisten, kuten puusepän, kuvataiteilijan ja varhaiskasvatuksen henkilökunnan osaamista.
Toimeksiantajana opinnäytetyössä oli Iisalmen kaupungissa sijaitseva varhaiskasvatusyksikkö PikkuKengurun Koti Oy, jossa lautapelin toimivuutta kokeiltiin ja kehitettiin lapsilta ja varhaiskasvatuksen työntekijöiltä saadun palautteen perusteella. Hupsistakeikkaa-lautapeli oli kokeilujaksolla 4–6-vuotiaiden ryhmissä kuuden viikon ajan. Kokeilujakson aikana varhaiskasvatuksen henkilökunta pelasi ja havainnoi toimintakertoja. He myös kirjasivat omia ammatillisia näkökulmiaan sekä lapsilta saatuja palautteita pelin mukana kulkevaan palautevihkoon. Lisäksi kokeilujakson päätyttyä henkilökunnalta kerättiin palautetta Webropol-palautelomakkeen avulla.
Lautapeliä kehitettiin saatujen palautteiden ja ideoiden perusteella. Lautapeli sisältää ohjekirjan, nopan sekä kolme liikuntateemaa toimintakortteineen. Pelissä hyödynnetään kerronnallisia, luovia sekä lapsia osallistavia toimintamenetelmiä. Peli mahdollistaa sekä kannustaa varhaiskasvatuksen henkilökuntaa erilaisten liikuntatuokioiden rohkeaan kokeilemiseen lapsiryhmissä. Pelin kokeilusta saadun arviointitiedon pohjalta voi todeta Hupsistakeikkaa-lautapelin soveltuvan monipuoliseksi työvälineeksi liikuntakasvatuksen sekä lasten osallisuuden tukemisessa varhaiskasvatuksessa.