Liuotinohenteisista maaleista siirtyminen vesiohenteisiin
Halmesmäki, Oskari (2022)
Halmesmäki, Oskari
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205057508
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202205057508
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä lähden tutkimaan, että olisiko meidän mahdollista käyttää teollisuusmaalaamossamme enemmän vesiohenteisia maaleja liuotinohenteisten maalien sijaan, kuin nyt tällä hetkellä. Vesiohenteisilla maaleilla olisi ympäristö ja terveydellisiä vaikutteita huomattavasti vähemmän, kuin liuotinohenteisilla.
Mahdollisuudet tällaiselle toteutukselle täytyy selvittää todella tarkkaan, koska ne riippuvat todella paljon tällä hetkellä meidän asiakkaiden spekseistä. Mikäli tämä heille sopisi niin voisi hyvinkin olla mahdollista, että siirtyisimme maalaamaan vesiohenteisilla maaleilla.
Kokeissa huomasimme, että me emme pysty tällä hetkellä vielä käyttämään vesiohenteisia maaleja, koska niiden rasituskestävyys ei ole vielä tänä päivänä sitä luokkaa, että se kestäisi kovaa rasitusta. Kappaleet, joita maalaamme tällä hetkellä niin noin 90% menee meriteollisuuteen ja siellä on todella kovat laatuvaatimukset maalin rasituskestävyydelle. Kuivumisajat ja päälle maalausajat ovat molemmissa maaleissa samat. Eli niiden osalta pystyisimme käyttämään vesiohenteisiakin maaleja, koska sillä ei tulisi hitaampaa läpimenoaikaa tuotantoomme ja tämän osalta ei tarvitsisi suunnitella mitään uusiksi. Ehkä joskus tulevaisuudessa, jos maalit kehittyvät vielä enemmän lujuusarvojen puolesta niin pystyisimme siirtymään vesiohenteisiin, mutta emme vielä. In this thesis, I am going to explore if it would be possible to use more water-based paints in an industrial paint shop instead of thinner based paints. They would have significantly more envi-ronmental and health impacts than at present.
The possibilities for such an implementation need to be explored really carefully, as they really depend a lot on the spectrum of our customers at the moment. If this suited them, it could very well be possible for us to switch to water-based paints.
In experiments, we found that we are not yet able to use water-based paints because their stress resistance is not yet high enough to withstand severe stress. The pieces we paint at the moment about 90% go to the marine industry and there are really tough quality requirements for the stress resistance of the paint. Drying times and top coating times are the same for both paints. In other words, we would be able to use water-based paints for them as well, because it would not have a slower lead time for our production, and we would not have to design anything new for this. Maybe sometime in the future, if the paints develop even more in terms of strength values, then we would be able to switch to water-based ones, but not yet.
Mahdollisuudet tällaiselle toteutukselle täytyy selvittää todella tarkkaan, koska ne riippuvat todella paljon tällä hetkellä meidän asiakkaiden spekseistä. Mikäli tämä heille sopisi niin voisi hyvinkin olla mahdollista, että siirtyisimme maalaamaan vesiohenteisilla maaleilla.
Kokeissa huomasimme, että me emme pysty tällä hetkellä vielä käyttämään vesiohenteisia maaleja, koska niiden rasituskestävyys ei ole vielä tänä päivänä sitä luokkaa, että se kestäisi kovaa rasitusta. Kappaleet, joita maalaamme tällä hetkellä niin noin 90% menee meriteollisuuteen ja siellä on todella kovat laatuvaatimukset maalin rasituskestävyydelle. Kuivumisajat ja päälle maalausajat ovat molemmissa maaleissa samat. Eli niiden osalta pystyisimme käyttämään vesiohenteisiakin maaleja, koska sillä ei tulisi hitaampaa läpimenoaikaa tuotantoomme ja tämän osalta ei tarvitsisi suunnitella mitään uusiksi. Ehkä joskus tulevaisuudessa, jos maalit kehittyvät vielä enemmän lujuusarvojen puolesta niin pystyisimme siirtymään vesiohenteisiin, mutta emme vielä.
The possibilities for such an implementation need to be explored really carefully, as they really depend a lot on the spectrum of our customers at the moment. If this suited them, it could very well be possible for us to switch to water-based paints.
In experiments, we found that we are not yet able to use water-based paints because their stress resistance is not yet high enough to withstand severe stress. The pieces we paint at the moment about 90% go to the marine industry and there are really tough quality requirements for the stress resistance of the paint. Drying times and top coating times are the same for both paints. In other words, we would be able to use water-based paints for them as well, because it would not have a slower lead time for our production, and we would not have to design anything new for this. Maybe sometime in the future, if the paints develop even more in terms of strength values, then we would be able to switch to water-based ones, but not yet.