Roosa Lingua - laulamalla sisälle vieraaseen kieleen : prosessikuvaus kielilaulujen säveltämisestä
Paavilainen, Eeva (2022)
Paavilainen, Eeva
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051810145
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022051810145
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii kielen alkeisopetukseen suunnattujen laulujen sävellysprosessia. Kielilaulujen säveltäminen vaatii lapsiyleisön erityisyyden huomioimista alusta lähtien, ja siksi tutkimusprojekti tarkastelee kielellisiä, historiallisia, kulttuurisia ja psykologisia ilmiöitä, jotka vaikuttavat lastenmusiikkiin. Projektin taiteellinen osuus on Roosa Lingua -monikielishow, joka koostuu projektin aikana sävelletyistä ja tuotetuista lauluista. Monikielishowssa hyödynnetään monenlaista mediaa – mukana on laulujen live-esitys, videoita, animaatioita ja kuvallista sekä draamallista kerrontaa.
Kielilaulut kulttuurisine kytköksineen ja taiteellinen työ henkilökohtaisena luovana prosessina edellyttävät tutkimuskohteena moniulotteista tutkimusotetta. Lastenloruja ja muita laulutekstejä tutkitaan kielitieteen keinoin, ja perinteinen musiikinteoria asettaa musiikillisen kehyksen opetuslaulun ominaispiirteille. Fonologiset ja psykologiset kuvaukset selvittävät puheen kehitystä lapsilla, mikä ilmenee dynaamisella tavalla myös laulunsävellysprosessissa. Autoetnografiset tekniikat ja kriittinen reflektio korostavat säveltäjän henkilöhistorian ja kulttuuri-identiteetin roolia luovassa prosessissa.
Projektin tulokset ovat osoittaneet, että monikielinen musiikkikasvatus on melko kartoittamaton mutta rikas tutkimusalue. Tarkka ja moniulotteinen laulunsävellysprosessin analyysi tuotti henkilökohtaisesti jäsentyneempää tietoa muusikkoudesta muutenkin kuin lastenmusiikin alueella. Monialainen lähestymistapa säveltämiseen johti kollektiivisen taiteilijuuden kokemukseen, mikä laajensi projektin merkitystä tekijöilleen ja muille osallistujille.
Tutkimusprojekti viittaa siihen suuntaan, että kulttuurierot ja kielimuurit voivat vaikuttaa musiikin tekemiseen. Musiikki voi kuitenkin toimia uudistavan oppimisen vyöhykkeenä, jolla on mahdollista luopua jäykistä käsityksistä omasta itsestä ja muista ihmisistä. Toivon mukaan Roosa Lingua -projekti innostaa siten myös muita musiikin ja kasvatuksen ammattilaisia lähtemään mukaan monikielisten hankkeiden toteuttajiksi.
Kielilaulut kulttuurisine kytköksineen ja taiteellinen työ henkilökohtaisena luovana prosessina edellyttävät tutkimuskohteena moniulotteista tutkimusotetta. Lastenloruja ja muita laulutekstejä tutkitaan kielitieteen keinoin, ja perinteinen musiikinteoria asettaa musiikillisen kehyksen opetuslaulun ominaispiirteille. Fonologiset ja psykologiset kuvaukset selvittävät puheen kehitystä lapsilla, mikä ilmenee dynaamisella tavalla myös laulunsävellysprosessissa. Autoetnografiset tekniikat ja kriittinen reflektio korostavat säveltäjän henkilöhistorian ja kulttuuri-identiteetin roolia luovassa prosessissa.
Projektin tulokset ovat osoittaneet, että monikielinen musiikkikasvatus on melko kartoittamaton mutta rikas tutkimusalue. Tarkka ja moniulotteinen laulunsävellysprosessin analyysi tuotti henkilökohtaisesti jäsentyneempää tietoa muusikkoudesta muutenkin kuin lastenmusiikin alueella. Monialainen lähestymistapa säveltämiseen johti kollektiivisen taiteilijuuden kokemukseen, mikä laajensi projektin merkitystä tekijöilleen ja muille osallistujille.
Tutkimusprojekti viittaa siihen suuntaan, että kulttuurierot ja kielimuurit voivat vaikuttaa musiikin tekemiseen. Musiikki voi kuitenkin toimia uudistavan oppimisen vyöhykkeenä, jolla on mahdollista luopua jäykistä käsityksistä omasta itsestä ja muista ihmisistä. Toivon mukaan Roosa Lingua -projekti innostaa siten myös muita musiikin ja kasvatuksen ammattilaisia lähtemään mukaan monikielisten hankkeiden toteuttajiksi.