Ohjekirjan laatiminen ja koulutuksen suunnittelu tilaus-toimitusprosessijärjestelmien käyttöön Yritys X:n myyntihenkilöstölle
Aho, Sari (2022)
Aho, Sari
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052211094
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052211094
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantajan Yritys X:n myyntihenkilöstön tarpeesta saada ohjeistusta ja koulutusta yrityksen tilaus-toimitusprosessissa käytettäviin järjestelmiin. Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tavoitteena oli tehdä myyntihenkilöstölle koulutussuunnitelma ja ohjekirja tilaustoimitusprosessin järjestelmien käyttöön.
Opinnäytetyön teoriaosuus rajattiin käsittelemään toiminnanohjausjärjestelmän perusteita, tilausprosessin käsittelyä osana toiminnanohjausjärjestelmää, ohjekirjan ja koulutussuunnitelman tekemistä. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi käsitteitä toiminnanohjausjärjestelmä, CRM, Porterin arvoketjuteoria ja tilaustoimitusprosessi. Lisäksi käsitellään perehdytystä ja koulutuksen suunnittelua yrityksissä, hyvän ohjeen ominaisuuksia ja ohjekirjan laatimista.
Opinnäytetyön viides luku käsittelee toimeksiantajayritystä Yritys X:ää ja yrityksen tilaus-toimitusprosessia, sekä yrityksessä käytössä olevia järjestelmiä, ja kuudes luku käsittelee opinnäytetyöprosessia, koulutussuunnitelman ja ohjekirjan laatimista.
Koulutussuunnitelmaa testattiin keväästä 2021 lähtien, ja ohjekirja otettiin toimeksiantaja- yrityksen käyttöön uusien työntekijöiden aloittaessa työt. Ohjekirjasta toivottiin jokapäiväiseen käyttöön soveltuvaa pikaopasta, josta on vaivatonta löytää ohjeet eri toimintojen suorittamiseen järjestelmissä tarpeen vaatiessa.
Uuden työntekijän perehdytys ja koulutussuunnitelma tilaus-toimitusprosessin järjestelmien käyttöön osoittautui ehdottoman tärkeäksi, ja koulutuksen lisäkehittäminen lisättiin Sales Administration -tiimin kehitystyölistalle. Opinnäytetyön produktina valmistunut ohjekirja todettiin myynnin toimesta helppokäyttöiseksi työkaluksi tilaus-toimitusprosessin järjestelmien käytön opettelussa sekä yleisen tiedon oppaana. Opinnäytetyön päätavoitteet saavutettiin.
Opinnäytetyön teoriaosuus rajattiin käsittelemään toiminnanohjausjärjestelmän perusteita, tilausprosessin käsittelyä osana toiminnanohjausjärjestelmää, ohjekirjan ja koulutussuunnitelman tekemistä. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi käsitteitä toiminnanohjausjärjestelmä, CRM, Porterin arvoketjuteoria ja tilaustoimitusprosessi. Lisäksi käsitellään perehdytystä ja koulutuksen suunnittelua yrityksissä, hyvän ohjeen ominaisuuksia ja ohjekirjan laatimista.
Opinnäytetyön viides luku käsittelee toimeksiantajayritystä Yritys X:ää ja yrityksen tilaus-toimitusprosessia, sekä yrityksessä käytössä olevia järjestelmiä, ja kuudes luku käsittelee opinnäytetyöprosessia, koulutussuunnitelman ja ohjekirjan laatimista.
Koulutussuunnitelmaa testattiin keväästä 2021 lähtien, ja ohjekirja otettiin toimeksiantaja- yrityksen käyttöön uusien työntekijöiden aloittaessa työt. Ohjekirjasta toivottiin jokapäiväiseen käyttöön soveltuvaa pikaopasta, josta on vaivatonta löytää ohjeet eri toimintojen suorittamiseen järjestelmissä tarpeen vaatiessa.
Uuden työntekijän perehdytys ja koulutussuunnitelma tilaus-toimitusprosessin järjestelmien käyttöön osoittautui ehdottoman tärkeäksi, ja koulutuksen lisäkehittäminen lisättiin Sales Administration -tiimin kehitystyölistalle. Opinnäytetyön produktina valmistunut ohjekirja todettiin myynnin toimesta helppokäyttöiseksi työkaluksi tilaus-toimitusprosessin järjestelmien käytön opettelussa sekä yleisen tiedon oppaana. Opinnäytetyön päätavoitteet saavutettiin.