Kohti aktiivista musiikkiarkea päiväkodissa : päiväkodin henkilökunnan musiikillisten taitojen kehittäminen
Känninen, Laura (2022)
Känninen, Laura
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052311421
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022052311421
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin kuopiolaisessa päiväkodissa interventiona, jonka tavoitteena oli lisätä omaa tietoutta siitä, mitä musiikillisia valmiuksia varhaiskasvattaja tarvitsee työssään, ja kuinka musiikillisia taitoja projektin aikana kehitettiin. Projektin avulla lisättiin havainnoiden omaa tietoutta siitä, missä kaikessa henkilökunta voi hyödyntää musiikkia arjen apuna.
Tässä laadullisessa toimintatutkimuksessa tietoa kerättiin kyselyin, joiden vastauksien perusteella toimintaa kehitettiin projektin aikana eteenpäin. Tietoa kerättiin myös projektin aikana tehtyjen havaintojen perusteella. Projektin kehittämiseen ja kokonaisuuteen vaikuttivat näin ollen omat kokemukset musiikin opettajana sekä kyselyiden vastauksista saadut palautteet.
Tämä kaksi kuukautta kestävä projekti toteutettiin päiväkodissa syyslukukaudella 2021 yhteistyössä palvelumuotoilun opiskelijan kanssa. Päiväkodin integroidussa ryhmässä oli noin 12 lasta ja viisi työntekijää, ja tutkimuksen kohteena olivat ryhmän varhaiskasvattajat. Projekti sisälsi kuusi musiikkituokiota, joissa päiväkodin ryhmän lapset ja aikuiset pääsivät musisoimaan yhdessä. Tuokioiden lisäksi henkilökunnalle järjestettiin kolme omaa koulutus- ja palaverikertaa, joissa helposti lähestyttävien soittimien soiton perusteisiin tutustuttiin vähän syvemmin kuvionuottien avulla. Musiikkituokioita rikastuttamassa oli palvelumuotoilun opiskelijan tekemät kuvat, joiden avulla tarkasteltiin musiikkituokion aihetta ja autettiin laulun sanojen muistamisessa.
Toimintatutkimuksen tulokset osoittavat, että näin lyhyelläkin täydennyskoulutuksella saadaan rohkaistua henkilöstö omatoimiseen musiikkituokion ohjaamiseen, ja varhaiskasvatuksen ammattilaiset tietoisiksi musiikin vaikutuksista varhaisiän toiminnassa. Projektin käytännönosuudella saatiin myös osoitettua, kuinka kuvat tukevat uuden oppimista, ja lisättyä tietoutta siitä, että musiikki sopii monialaisesti yhdistettäväksi eri taiteen aloihin. This thesis was carried out in a kindergarten in Eastern Finland as an intervention, the aim of which was to increase the participants musical skills needed in early childhood educators’ work and explore how musical skills developed during the project. More specifically, the project increased the participants’ know-how through practicing situations where music can be used to help them in their daily tasks.
In this qualitative action study, the data was collected through questionnairies and discussions. Based on the questionnaire, the intervention activities were further developed during the project. Data was also collected based on the observations made during the project. The development of the project was influenced by the researcher’s experiences as a music teacher and the feedback received from the answers of the questionnaires.
This two-month project was implemented in a kindergarten in Eastern Finland during fall of the year 2021 in collaboration with a service design student. The kindergarten’s integrated group had 12 children and five employees, and the study focused on the group’s early childhood educators. The project included six music sessions where children and adults from the kindergarten group got to play and sing songs together. In addition to the sessions, the staff had three separate training sessions, in which the basics of playing easily approachable instruments were introduced more deeply with the help of Figurenotes. The music sessions were enriched with pictures designed by the service design student, which helped reviewing the subject of the music session and helped the staff to remember the lyrics.
In conclusion, the results of the action study show that even such a short period of training gives the staff more courage to to coordinate music sessions on their own and among early childhood education professionals the awareness of the effects of music in early childhood activities and development increased. The empirical part of the project also showed how images supported learning and that music is suitable for integration in various fields of art.
Tässä laadullisessa toimintatutkimuksessa tietoa kerättiin kyselyin, joiden vastauksien perusteella toimintaa kehitettiin projektin aikana eteenpäin. Tietoa kerättiin myös projektin aikana tehtyjen havaintojen perusteella. Projektin kehittämiseen ja kokonaisuuteen vaikuttivat näin ollen omat kokemukset musiikin opettajana sekä kyselyiden vastauksista saadut palautteet.
Tämä kaksi kuukautta kestävä projekti toteutettiin päiväkodissa syyslukukaudella 2021 yhteistyössä palvelumuotoilun opiskelijan kanssa. Päiväkodin integroidussa ryhmässä oli noin 12 lasta ja viisi työntekijää, ja tutkimuksen kohteena olivat ryhmän varhaiskasvattajat. Projekti sisälsi kuusi musiikkituokiota, joissa päiväkodin ryhmän lapset ja aikuiset pääsivät musisoimaan yhdessä. Tuokioiden lisäksi henkilökunnalle järjestettiin kolme omaa koulutus- ja palaverikertaa, joissa helposti lähestyttävien soittimien soiton perusteisiin tutustuttiin vähän syvemmin kuvionuottien avulla. Musiikkituokioita rikastuttamassa oli palvelumuotoilun opiskelijan tekemät kuvat, joiden avulla tarkasteltiin musiikkituokion aihetta ja autettiin laulun sanojen muistamisessa.
Toimintatutkimuksen tulokset osoittavat, että näin lyhyelläkin täydennyskoulutuksella saadaan rohkaistua henkilöstö omatoimiseen musiikkituokion ohjaamiseen, ja varhaiskasvatuksen ammattilaiset tietoisiksi musiikin vaikutuksista varhaisiän toiminnassa. Projektin käytännönosuudella saatiin myös osoitettua, kuinka kuvat tukevat uuden oppimista, ja lisättyä tietoutta siitä, että musiikki sopii monialaisesti yhdistettäväksi eri taiteen aloihin.
In this qualitative action study, the data was collected through questionnairies and discussions. Based on the questionnaire, the intervention activities were further developed during the project. Data was also collected based on the observations made during the project. The development of the project was influenced by the researcher’s experiences as a music teacher and the feedback received from the answers of the questionnaires.
This two-month project was implemented in a kindergarten in Eastern Finland during fall of the year 2021 in collaboration with a service design student. The kindergarten’s integrated group had 12 children and five employees, and the study focused on the group’s early childhood educators. The project included six music sessions where children and adults from the kindergarten group got to play and sing songs together. In addition to the sessions, the staff had three separate training sessions, in which the basics of playing easily approachable instruments were introduced more deeply with the help of Figurenotes. The music sessions were enriched with pictures designed by the service design student, which helped reviewing the subject of the music session and helped the staff to remember the lyrics.
In conclusion, the results of the action study show that even such a short period of training gives the staff more courage to to coordinate music sessions on their own and among early childhood education professionals the awareness of the effects of music in early childhood activities and development increased. The empirical part of the project also showed how images supported learning and that music is suitable for integration in various fields of art.