Rengasmyynnin kehittäminen merkkiliikkeessä
Hulkkonen, Janne (2022)
Hulkkonen, Janne
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113527
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113527
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli tunnistaa Auto-Kilta Oy:n rengasmyynnin nykytilanne, sekä suunnitella ja toteuttaa myyntiä kehittäviä toimenpiteitä. Työ tehtiin Auto-Kilta Oy:lle, jolla on ollut jo pidemmän aikaa halu kehittää oman rengasmyynnin volyymia sekä kannattavuutta.
Autokannan sähköistyminen aiheuttaa merkkikorjaamoille haasteita kannattavuuden ylläpitämiseen. Tähän haasteeseen mahdollinen apu on rengasmyynnin kasvattaminen, sillä renkaita tarvitaan autoihin käyttövoimasta riippumatta.
Työssä keskitytään ensin yleisesti rengasmarkkinaan ja sen historiaan Suomessa, sekä maailmalaajuiseen rengasmarkkinan tulevaisuuteen. Lisäksi luodaan katsaus Auto-Killan tämänhetkiseen toimintaan ja kehitysvaiheisiin, jotka ovat johtaneet nykyiseen tilanteeseen.
Rengashankinnoista toteutettiin Auto-Killan sähköpostiuutiskirjeen tilaajille kysely, joka toimi hyvänä pohjana kehitysaskeleille. Lisäksi keskustelemalla henkilöstön kanssa pystyttiin löytämään nykyisen toiminnan haastekohtia.
Työn tuotoksena syntyi rengasmyyntiprosessin ensimmäinen versio yrityksen käyttöön. Prosessin tavoitteena oli selkeyttää ja helpottaa rengasmyynnin tekemistä teknisen palvelun eri osastoilla ja näin kasvattaa myytyjen renkaitten määrää.
Autokannan sähköistyminen aiheuttaa merkkikorjaamoille haasteita kannattavuuden ylläpitämiseen. Tähän haasteeseen mahdollinen apu on rengasmyynnin kasvattaminen, sillä renkaita tarvitaan autoihin käyttövoimasta riippumatta.
Työssä keskitytään ensin yleisesti rengasmarkkinaan ja sen historiaan Suomessa, sekä maailmalaajuiseen rengasmarkkinan tulevaisuuteen. Lisäksi luodaan katsaus Auto-Killan tämänhetkiseen toimintaan ja kehitysvaiheisiin, jotka ovat johtaneet nykyiseen tilanteeseen.
Rengashankinnoista toteutettiin Auto-Killan sähköpostiuutiskirjeen tilaajille kysely, joka toimi hyvänä pohjana kehitysaskeleille. Lisäksi keskustelemalla henkilöstön kanssa pystyttiin löytämään nykyisen toiminnan haastekohtia.
Työn tuotoksena syntyi rengasmyyntiprosessin ensimmäinen versio yrityksen käyttöön. Prosessin tavoitteena oli selkeyttää ja helpottaa rengasmyynnin tekemistä teknisen palvelun eri osastoilla ja näin kasvattaa myytyjen renkaitten määrää.