Från pappret till premiären: en processbeskrivning över instuderingen och genomförandet av den nyskrivna musikalen "Tjugo sekunder"
Rosengren, Filip (2022)
Rosengren, Filip
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716148
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060716148
Tiivistelmä
Tämä oppinäyte on prosessikuvaus vastakirjoitetun musikaalin "Tjugo sekunder":in opiskelusta ja toteutuksesta. Tässä työssä kuvaan niitä osia, joita osallistuva näyttelijä käy läpi työskennellessään musikaalin parissa. Kuvaan myös mitä eroa työkuvassa on, kun tuottaa vasta kirjoitetun musikaalin verrattuna jo olemassa olevaan musikaaliin. Käsittelen esimerkiksi käsikirjoituksen harjoittelua, musiikin harjoittelua ja sitä, mitä sinun pitäisi ajatella näyttelijänä/laulajana musikaalissa. Käsitellään myös sitä, miten Covid-19 vaikutti tuotantoa.
Tämän työn tarkoituksena on kuvata oppimisprosessia alkuvaiheesta valmiiseen tuotteeseen. Tällä kuvauksella annan lukijalle käsityksen musikaalin "Tjugo sekunder" tuotannon eri vaiheista ja siitä, mitä tietoa sain tästä prosessista. Tutkimuskysymykseni ovat seuraavat: Miten oppimisprosessi eroaa, kun alkuperäinen puuttuu prosessista, josta on jo saatavilla viitemateriaalia? Miten valmistaudut koulutusjaksoon? Miten pysyt henkisesti läsnä esityksen aikana?
Tämä työ käsittelee musikaaliin kuuluvia osia harjoituksista ensi-iltaan ja miten ylläpidät keskittymistä esitysten aikana. Kuvaan myös, kuinka työskentelin käsikirjoitustekstin ja sen tulkinnan oppimisen sekä musiikin oppimisen parissa, miten edetään uuden kirjoitetun musiikin oppimiseen esimerkiksi musiikinkirjoitusohjelman avulla.
Lopuksi kuvaan vasta kirjoitetun musikaalin ja musikaalin työskentelytavan samankaltaisuutta jo olemassa olevan materiaalin kanssa, josta voi ottaa referenssejä. Mielestäni näyttelijän luoma hahmonsa on sama riippumatta olemassa olevista viitteistä vai ei. Musiikin opiskelu on mielestäni ainoa oppimistyö, joka eroaa vastakirjoitetun ja ei-vastakirjoitetun välillä. Juuri kirjoitettaessa musiikissa ei löydy äänitteitä, mikä tarkoittaa, että musiikin kokonaisuuden oppiminen kestää kauemmin.
Tämän työn tarkoituksena on kuvata oppimisprosessia alkuvaiheesta valmiiseen tuotteeseen. Tällä kuvauksella annan lukijalle käsityksen musikaalin "Tjugo sekunder" tuotannon eri vaiheista ja siitä, mitä tietoa sain tästä prosessista. Tutkimuskysymykseni ovat seuraavat: Miten oppimisprosessi eroaa, kun alkuperäinen puuttuu prosessista, josta on jo saatavilla viitemateriaalia? Miten valmistaudut koulutusjaksoon? Miten pysyt henkisesti läsnä esityksen aikana?
Tämä työ käsittelee musikaaliin kuuluvia osia harjoituksista ensi-iltaan ja miten ylläpidät keskittymistä esitysten aikana. Kuvaan myös, kuinka työskentelin käsikirjoitustekstin ja sen tulkinnan oppimisen sekä musiikin oppimisen parissa, miten edetään uuden kirjoitetun musiikin oppimiseen esimerkiksi musiikinkirjoitusohjelman avulla.
Lopuksi kuvaan vasta kirjoitetun musikaalin ja musikaalin työskentelytavan samankaltaisuutta jo olemassa olevan materiaalin kanssa, josta voi ottaa referenssejä. Mielestäni näyttelijän luoma hahmonsa on sama riippumatta olemassa olevista viitteistä vai ei. Musiikin opiskelu on mielestäni ainoa oppimistyö, joka eroaa vastakirjoitetun ja ei-vastakirjoitetun välillä. Juuri kirjoitettaessa musiikissa ei löydy äänitteitä, mikä tarkoittaa, että musiikin kokonaisuuden oppiminen kestää kauemmin.