Smash the Office : Ääniefektien suunnittelu ja toteutus mobiilipeliin
Mattila, Paavo (2014)
Mattila, Paavo
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405168221
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405168221
Tiivistelmä
Opinnäyte käsittelee mobiilipeli Smash the officen ääniefektien suunnittelua, niiden haasteita, sekä tuotantoa. Toimin Smash the office -projektissa äänivastaavana. Suunnittelin, sävelsin ja tuotin itse kaiken ääni-, sekä musiikkimateriaalin peliin. Pelin kehittäjänä ja julkaisijana oli Tuokio Oy.
Opinnäytetyössä avattiin ensin tärkeimmät avainsanat ja käsitteet, sekä luotiin lyhyt katsaus peliäänien varhaisvaiheesta. Tämän jälkeen esiteltiin projekti ja sen työtä koskevat rajoitukset. Esittelyn jälkeen käytiin läpi projektin aikana kohdattuja haasteita äänisuunnittelussa, jonka ratkaisuja vertailtiin niin elokuvien äänisuunnitteluun, kuin peliäänisuunnittelun kirjallisuuteen. Tämän jälkeen kerrottiin ääniefektien tuotantovaiheet, sekä niissä käytetyt työkalut. Sitten luotiin katsaus mobiilipelien kaupallisuuteen, sekä äänityöntekijöiden työllistymisnäkymiin.
Pelien äänituotannon historia on lyhyt verrattuna elokuvien äänituotantoon, joten pelien äänisuunnitteluun liittyvää suomenkielistä tietokirjallisuutta on olemassa silti melko vähän. Tästä syystä opinnäytetyössä käytettiin paljon englanninkielistä lähdemateriaalia, sekä tuoreita opinnäytetöitä.
Lopuksi opinnäytetyössä pohdittiin projektin onnistumista, äänisuunnittelun arvoa mobiilipelituotannossa, sekä äänisuunnittelijalta vaadittavia taitoja. Opinnäytetyössä todetaan äänisuunnittelun olevan tärkeää, sillä ääni on oleellinen osa nykyajan pelikokemusta ja sen merkitys kasvaa laitteiden kehittyessä yhä laadukkaammiksi.
Opinnäytetyössä avattiin ensin tärkeimmät avainsanat ja käsitteet, sekä luotiin lyhyt katsaus peliäänien varhaisvaiheesta. Tämän jälkeen esiteltiin projekti ja sen työtä koskevat rajoitukset. Esittelyn jälkeen käytiin läpi projektin aikana kohdattuja haasteita äänisuunnittelussa, jonka ratkaisuja vertailtiin niin elokuvien äänisuunnitteluun, kuin peliäänisuunnittelun kirjallisuuteen. Tämän jälkeen kerrottiin ääniefektien tuotantovaiheet, sekä niissä käytetyt työkalut. Sitten luotiin katsaus mobiilipelien kaupallisuuteen, sekä äänityöntekijöiden työllistymisnäkymiin.
Pelien äänituotannon historia on lyhyt verrattuna elokuvien äänituotantoon, joten pelien äänisuunnitteluun liittyvää suomenkielistä tietokirjallisuutta on olemassa silti melko vähän. Tästä syystä opinnäytetyössä käytettiin paljon englanninkielistä lähdemateriaalia, sekä tuoreita opinnäytetöitä.
Lopuksi opinnäytetyössä pohdittiin projektin onnistumista, äänisuunnittelun arvoa mobiilipelituotannossa, sekä äänisuunnittelijalta vaadittavia taitoja. Opinnäytetyössä todetaan äänisuunnittelun olevan tärkeää, sillä ääni on oleellinen osa nykyajan pelikokemusta ja sen merkitys kasvaa laitteiden kehittyessä yhä laadukkaammiksi.