T-paidat tässä ja nyt : Projekti: Kantaa ottava Pingu
Pekki, Henna (2014)
Pekki, Henna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405168289
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405168289
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee printtikuvallisen T-paidan tarinaa sen synnystä nykyhetkeen maailmanlaajuisesti. Työn kirjallinen osuus kertoo kuvallisten T-paitojen historian eri vaiheista mainonnan ja taiteen kentillä. Käsittelen lisäksi myös näiden paitojen tärkeimpiä genrejä, jotka ovat pysyvästi vaikuttaneet T-paitakulttuurin kehittymiseen. Printtikuvallisen T-paidan merkitystä nykypäivän kuluttajille ja tuottajille tutkin opinnäytteessäni haastattelujen kautta.
Opinnäytetyön projektiosiossa kerron omasta "Kantaa ottava Pingu" -T-paita- projektistani, jonka lopputuote on kevään 2014 Eurovaalien kampanjapaita ehdokas Oras Tynkkyselle. Osiossa käsitellään paidan kuvituksen prosessia ideoinnista lopulliseen versioon.
Tätä opinnäytetyötä voidaan hyödyntää sekä ammattilaisten että opiskelijoiden toimesta niin T-paitaprinttien suunnittelussa, paitojen markkinoinnissa kuin laajemmin populaarikulttuurin ilmiöitä tutkittaessa. Nykypäivän populaarikulttuurin ymmärtäminen on markkinoinnin kannalta merkittävää vaateteollisuuden graafisessa suunnittelussa. Tämä opinnäytetyö voi auttaa hahmottamaan printtikuvallisten T-paitojen trendejä, jotka vetoavat sekä kuluttajiin että mainostajiin. Näiden trendien tiedostaminen ja hyödyntäminen antaa hyvät lähtökohdat graafikon henkilökohtaiselle kehitykselle.
Opinnäytetyön projektiosiossa kerron omasta "Kantaa ottava Pingu" -T-paita- projektistani, jonka lopputuote on kevään 2014 Eurovaalien kampanjapaita ehdokas Oras Tynkkyselle. Osiossa käsitellään paidan kuvituksen prosessia ideoinnista lopulliseen versioon.
Tätä opinnäytetyötä voidaan hyödyntää sekä ammattilaisten että opiskelijoiden toimesta niin T-paitaprinttien suunnittelussa, paitojen markkinoinnissa kuin laajemmin populaarikulttuurin ilmiöitä tutkittaessa. Nykypäivän populaarikulttuurin ymmärtäminen on markkinoinnin kannalta merkittävää vaateteollisuuden graafisessa suunnittelussa. Tämä opinnäytetyö voi auttaa hahmottamaan printtikuvallisten T-paitojen trendejä, jotka vetoavat sekä kuluttajiin että mainostajiin. Näiden trendien tiedostaminen ja hyödyntäminen antaa hyvät lähtökohdat graafikon henkilökohtaiselle kehitykselle.