Kulttuurituottajan rooli kouluille suunnatuissa kulttuuripalveluissa ja -hankkeissa : lasten ja nuorten taidekeskus Annantalon tapaus
Vermilä, Mandi (2014)
Vermilä, Mandi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405188452
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405188452
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tapaustutkimus kulttuurituottajan roolista kouluille suunnatuissa kulttuuripalveluissa ja -hankkeissa. Työn tarkoitus on kartoittaa Annantalon kulttuurituottajien roolia näissä palveluissa ja hankkeissa sekä arvioida Tuottaja 2020 -hankkeen esittämien tulevaisuuden impulssien ja sfäärien vaikutusta tähän rooliin. Tuottaja 2020 esittelee kolme sfääriä tuottajan roolista tulevaisuudessa. Erityisen tarkastelun alla on sfääri fasilitoivasta tuottajasta. Fasilitoiva tuottaja avaa tuotantoprosessin yleisölle, jolloin yleisö ei ole enää yleisö vaan yhteisö, joka toteuttaa tuotannon yhdessä. Annantalon tapauksessa fasilitoiva tuottaja toteuttaisi kouluille suunnatut kulttuuripalvelut yhdessä opettajien, lasten ja nuorten kanssa.
Työn viitekehyksenä toimii tuottajan roolia, työnkuvaa ja tulevaisuutta avaava kirjallisuus. Teorian tarkoitus on toimia kontekstina Annantalon kulttuurituottajien roolista saaduille tiedoille sekä esitellä kulttuurituotannon kentän tulevaisuuden näkymiä.
Tietoa Annantalon kulttuurituottajien roolista kouluille suunnatuissa kulttuuripalveluissa ja
-hankkeissa on kerätty haastattelemalla kyseisiä tuottajia. Haastateltavat vastasivat kysymyksiin työn haasteista, lasten ja nuorten kulttuurin erityispiirteistä sekä yhteistyöstä koulu-jen kanssa. Tuottaja 2020 -hankkeen esittämien tulevaisuuden impulssien ja sfäärien vaikutusta Annantalon kulttuurituottajan rooliin arvioitiin aivoriihen avulla. Aivoriiheen osallistui kuusi Metropolian Ammattikorkeakoulun kulttuurituottajaopiskelijaa.
Annantalon kulttuurituottajan rooli kouluille suunnatuissa kulttuuripalveluissa ja
-hankkeissa on yleisorganisaattori, jonka tärkeimpiä työtehtäviä on projektinhallinta ja sisällön suunnittelu. Jos Annantalolla siirryttäisiin tulevaisuudessa fasilitoivaan tuottajamalliin ja tuotantoprosessi avattaisiin lapsille ja nuorille, keskeisimmäksi työtehtäväksi nousisi sisällön suunnittelun ohjaaminen. Sisällön suunnittelu yhdessä lasten ja nuorten kanssa vaatisi tuottajalta myös pedagogista osaamista. Tuottajalla tulisi olla keinoja innostaa ja sitouttaa lapset ja nuoret projektiin.
Työn viitekehyksenä toimii tuottajan roolia, työnkuvaa ja tulevaisuutta avaava kirjallisuus. Teorian tarkoitus on toimia kontekstina Annantalon kulttuurituottajien roolista saaduille tiedoille sekä esitellä kulttuurituotannon kentän tulevaisuuden näkymiä.
Tietoa Annantalon kulttuurituottajien roolista kouluille suunnatuissa kulttuuripalveluissa ja
-hankkeissa on kerätty haastattelemalla kyseisiä tuottajia. Haastateltavat vastasivat kysymyksiin työn haasteista, lasten ja nuorten kulttuurin erityispiirteistä sekä yhteistyöstä koulu-jen kanssa. Tuottaja 2020 -hankkeen esittämien tulevaisuuden impulssien ja sfäärien vaikutusta Annantalon kulttuurituottajan rooliin arvioitiin aivoriihen avulla. Aivoriiheen osallistui kuusi Metropolian Ammattikorkeakoulun kulttuurituottajaopiskelijaa.
Annantalon kulttuurituottajan rooli kouluille suunnatuissa kulttuuripalveluissa ja
-hankkeissa on yleisorganisaattori, jonka tärkeimpiä työtehtäviä on projektinhallinta ja sisällön suunnittelu. Jos Annantalolla siirryttäisiin tulevaisuudessa fasilitoivaan tuottajamalliin ja tuotantoprosessi avattaisiin lapsille ja nuorille, keskeisimmäksi työtehtäväksi nousisi sisällön suunnittelun ohjaaminen. Sisällön suunnittelu yhdessä lasten ja nuorten kanssa vaatisi tuottajalta myös pedagogista osaamista. Tuottajalla tulisi olla keinoja innostaa ja sitouttaa lapset ja nuoret projektiin.