Palautetta, kiitos! : Palaute osana työhyvinvointia Ylen tuotantokoordinaatio -yksikön näkökulmasta
Broholm, Ulla (2014)
Broholm, Ulla
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405168330
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405168330
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsittellään palautteen vaikutuksia ja hyötyjä työhyvinvoinnin näkökulmasta, keskittyen erityisesti siihen, kuinka palautetta tulisi antaa ja vastaanottaa, jotta sillä olisi työhyvinvointia vahvistavia vaikutuksia. Opinnäytetyö on tapaustutkimus Yleisradion Tampereen tuotantokoordinaatio -yksiköstä ja sen tavoitteena on selvittää mahdollisuuksia Yleisradion palautekulttuurin edistämiseksi ja samalla lisätä tietoisuutta palautteen vaikutuksesta työhyvinvointiin.
Opinnäytetyötä varten haastateltiin sekä Ylen Tampereen tuotantokoordinaatio -yksikön työntekijöitä että heidän lähiesimiestään. Tutkimusaineistoa keräättiin myös tuotantokoordinaatio -yksikölle lähetetyllä kyselyllä. Haastatteluja ja kyselyä on käytetty opinnäytetyössä teoreettisen viitekehyksen tukena.
Opinnäytetyötä varten kerätystä aineistosta ilmeni selkeästi, että oikein annetulla palautteella on työhyvinvointia vahvista vaikutuksia. Haastatteluihin ja kyselyyn vastanneet tunsivat palautteen hyödyt hyvin ja pitivät palautetta tärkeänä, mutta kokivat kuitenkin saavansa liian vähän palautetta omasta työstään. Esimieheltä saatua palautetta ei haastateltavien ja kyselyyn vastanneiden mielestä koettu riittävän oikea-aikaiseksi ja siksi kollegapalautetta pidettiinkin tärkeämpänä työn ja työssä kehittymisen näkökulmasta. Myös palautteen epäsuoruus koettiin ongelmana haastateltavien ja kyselyyn vastanneiden keskuudessa.
Palautteen vähäisyyden ja epäsuoruuden syyksi tekijä epäilee konfliktin pelkoa ja olettamuksia, jotka puolestaan aiheutunee puutteellisista palautetaidoista. Palautteen vähäisyys voi johtua myös ajanpuutteesta, joka on ominaista hektiselle ja projektiluontoiselle työlle. Ratkaisuiksi palautteen vähäisyyteen tekijä tarjoaa organisoitujen palautetilanteiden järjestämistä sekä yksilötasolta lähtevää palautetaitojen kehittämistä.
Opinnäytetyötä varten haastateltiin sekä Ylen Tampereen tuotantokoordinaatio -yksikön työntekijöitä että heidän lähiesimiestään. Tutkimusaineistoa keräättiin myös tuotantokoordinaatio -yksikölle lähetetyllä kyselyllä. Haastatteluja ja kyselyä on käytetty opinnäytetyössä teoreettisen viitekehyksen tukena.
Opinnäytetyötä varten kerätystä aineistosta ilmeni selkeästi, että oikein annetulla palautteella on työhyvinvointia vahvista vaikutuksia. Haastatteluihin ja kyselyyn vastanneet tunsivat palautteen hyödyt hyvin ja pitivät palautetta tärkeänä, mutta kokivat kuitenkin saavansa liian vähän palautetta omasta työstään. Esimieheltä saatua palautetta ei haastateltavien ja kyselyyn vastanneiden mielestä koettu riittävän oikea-aikaiseksi ja siksi kollegapalautetta pidettiinkin tärkeämpänä työn ja työssä kehittymisen näkökulmasta. Myös palautteen epäsuoruus koettiin ongelmana haastateltavien ja kyselyyn vastanneiden keskuudessa.
Palautteen vähäisyyden ja epäsuoruuden syyksi tekijä epäilee konfliktin pelkoa ja olettamuksia, jotka puolestaan aiheutunee puutteellisista palautetaidoista. Palautteen vähäisyys voi johtua myös ajanpuutteesta, joka on ominaista hektiselle ja projektiluontoiselle työlle. Ratkaisuiksi palautteen vähäisyyteen tekijä tarjoaa organisoitujen palautetilanteiden järjestämistä sekä yksilötasolta lähtevää palautetaitojen kehittämistä.