Kuvataiteen esittäminen ja myyminen internetissä : esiselvitys Kuvataideakatemian Taidemyyntimön verkkopalvelun suunnittelun tueksi
Simojoki, Henriikka (2014)
Simojoki, Henriikka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405178404
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405178404
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tapaustutkimuksena toteutettu esiselvitys Taideyliopiston Kuvataideakatemian Taidemyyntimön mahdollisen verkkopalvelun suunnittelun tueksi. Taidemyyntimö on Helsingin Musiikkitalossa sijaitseva jatkuva myyntinäyttely, jossa on esillä ja myynnissä Kuvataideakatemian opiskelijoiden teoksia. Tutkimuksella selvitetään, millainen internetpalvelu soveltuisi parhaiten Taidemyyntimön toiminnan ja tavoitteiden tueksi.
Palvelun toteuttamisen lähtökohtia pohditaan palvelun ja palvelun kehittämisen teoreettisessa viitekehyksessä. Tutkimus aloitetaan teoriaan tutustumisella. Teorian tutustumisen jälkeen opinnäytetyön tuloksia kerätään kolmella menetelmällä. Ensin vertaisanalysoidaan kuvataiteen kentän toimijoiden verkkopalveluiden sisältöä benchmarking-tekniikalla. Toiseksi analyysin pohjalta Kuvataideakatemian opiskelijoille pidetään työpaja, jonka tarkoituksena on selvittää Taidemyyntimön taiteellisen sisällön tarjoajien näkemyksiä ja mielipiteitä kuvataiteen esittämisestä ja myymisestä internetissä. Kolmanneksi vertaisanalyysin ja työpajassa nousseiden ajatusten ja näkemysten pohjalta laaditaan yleisökysely tulevan internetpalvelun potentiaaliselle käyttäjäryhmälle.
Näiden kolmen menetelmän kautta saaduista tuloksista kootaan esiselvitys verkkopalvelun toteuttamisen tueksi. Työn tutkimustuloksia voidaan Taidemyyntimön lisäksi soveltaa erityisesti paitsi muihin Kuvataideakatemian näyttely- ja taidetiloihin, myös kuvataiteen kentän toimijoihin yleisesti. Akatemian julkinen galleriatoiminta käy läpi muutosta ja siksi kehittämistoiminta on tarpeellista ja ajankohtaista.
Tutkimuksen tuloksen pohjalta Taidemyyntimölle luodaan malli internet-lisäpalvelulle, jonka päätarkoitus on markkinoida fyysistä tilaa ja jonka keskiössä ovat teoskuvat. Työn tuloksena voidaan nähdä myös kuvataiteen opiskelijoiden ja yleisön varautunut suhtautuminen kuvataiteen myyntiin ja esittämiseen internetissä. Internet nähdään erittäin tärkeänä kanavana taiteilijoille ja taidetiloille, mutta verkkopalveluiden toivotaan toimivan informatiivisena kanavana myyntihenkisen tai toiminnallisen palvelun sijaan. Tuloksena voidaan todeta, että kuvataiteen internetpalvelut ovat selvästi murrosvaiheessa.
Palvelun toteuttamisen lähtökohtia pohditaan palvelun ja palvelun kehittämisen teoreettisessa viitekehyksessä. Tutkimus aloitetaan teoriaan tutustumisella. Teorian tutustumisen jälkeen opinnäytetyön tuloksia kerätään kolmella menetelmällä. Ensin vertaisanalysoidaan kuvataiteen kentän toimijoiden verkkopalveluiden sisältöä benchmarking-tekniikalla. Toiseksi analyysin pohjalta Kuvataideakatemian opiskelijoille pidetään työpaja, jonka tarkoituksena on selvittää Taidemyyntimön taiteellisen sisällön tarjoajien näkemyksiä ja mielipiteitä kuvataiteen esittämisestä ja myymisestä internetissä. Kolmanneksi vertaisanalyysin ja työpajassa nousseiden ajatusten ja näkemysten pohjalta laaditaan yleisökysely tulevan internetpalvelun potentiaaliselle käyttäjäryhmälle.
Näiden kolmen menetelmän kautta saaduista tuloksista kootaan esiselvitys verkkopalvelun toteuttamisen tueksi. Työn tutkimustuloksia voidaan Taidemyyntimön lisäksi soveltaa erityisesti paitsi muihin Kuvataideakatemian näyttely- ja taidetiloihin, myös kuvataiteen kentän toimijoihin yleisesti. Akatemian julkinen galleriatoiminta käy läpi muutosta ja siksi kehittämistoiminta on tarpeellista ja ajankohtaista.
Tutkimuksen tuloksen pohjalta Taidemyyntimölle luodaan malli internet-lisäpalvelulle, jonka päätarkoitus on markkinoida fyysistä tilaa ja jonka keskiössä ovat teoskuvat. Työn tuloksena voidaan nähdä myös kuvataiteen opiskelijoiden ja yleisön varautunut suhtautuminen kuvataiteen myyntiin ja esittämiseen internetissä. Internet nähdään erittäin tärkeänä kanavana taiteilijoille ja taidetiloille, mutta verkkopalveluiden toivotaan toimivan informatiivisena kanavana myyntihenkisen tai toiminnallisen palvelun sijaan. Tuloksena voidaan todeta, että kuvataiteen internetpalvelut ovat selvästi murrosvaiheessa.