Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Julkaisut
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Julkaisut
  • Näytä viite

ESGE:n matka. E-urheilun kehitystä Kymenlaaksossa. Saadut opit sekä tulevaisuuden tavoitteet


 
Avaa tiedosto
URNISBN9789523444430.pdf (2.754Mt)
Lataukset: 


Editoija
Leppilampi, Antti
Jäntti, Atte
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-344-443-0
Tiivistelmä
E-sports Games Ecosystem eli ESGE-hanke on tullut loppuunsa. Mikä kyyti tämä matka onkaan ollut! Kun aloitimme hankkeemme vuoden 2019 lopussa, pystyimme kuvittelemaan vain pieniä askelia siitä, mitä lopulta saavutimme. Nyt, vuoden 2022 keväällä, voimme olla tyytyväisiä moniin projekteihin, tapahtumiin ja työpajoihin, joita olemme järjestäneet, kuten myös useisiin askeliin ja harppauksiin, joita otimme e-urheiluekosysteemin rakentamista varten Kymenlaakson alueella.

Vuonna 2019 kokosimme 30 e-urheilun asiantuntijaa Kymenlaaksosta ja kysyimme heiltä, mihin he haluaisivat ESGE-hankkeen keskittyvän. Asiantuntijat antoivat meille selkeitä ideoita sekä suuntamallin, jonka pohjalta voisimme edetä hankkeen kanssa. Tässä julkaisussa avaamme kaikki mainitsemisen arvoiset tapahtumat ja kerromme sinulle, miten kymenlaaksolainen e-urheilu voi vuonna 2022. Tavoitteemme tälle julkaisulle on olla mahdollisimman avoin, jotta voit oppia kokemustemme pohjalta. Kerromme kokeiluista, jotka toimivat hyvin, sekä avaamme kokeiluja, jotka eivät menneet suunnitelmien mukaan. Haluamme olla avoimia, jotta sinä lukijana saisit mahdollisimman luotettavan kuvan työstämme ja saisit hyötyä myös omaan työhösi luettuasi tätä julkaisua.

Yksi suurimmista ESGE-hankkeen tavoitteista on ollut tutkia e-urheilun taloutta, ja meillä onkin ollut mahtava mahdollisuus tukea kahden uuden yrityksen syntyä. Opiskelijoiden johtamasta Digital Barracksista tuli ensimmäinen yritys, joka keskittyi e-urheiluyrittäjyyteen Kymenlaakson alueella. He ovat auttaneet meitä järjestämään useita eri tapahtumia ESGE:n aikana. Digital Barracksin lisäksi Simo Nuutinen aloitti työnsä e-urheilupsykologina ESGE-hankkeen avulla. Simo sai yhteydenoton yhdeltä parhaiten tunnetuista PUBG-tiimeistä Suomessa ja sai mahdollisuuden työskennellä tiimin kanssa, joka osallistui maailmanmestaruudesta kilpailemiseen vuonna 2021. Hankkeemme auttoi myös kolmea e-urheiluvalmentajaa löytämään töitä paikallisista urheiluakatemioista. Nykyisin kuka vain opiskelija lukiosta, ammattikoulusta tai ammattikorkeakoulu Xamkista voi hakea urheiluakatemiaan valmennettavaksi.

ESGE-tiimin voimin pystyimme myös rakentamaan uuden e-urheilutapahtumakonseptin nimeltä Kymenlaakso Cup. Tapahtuma on nyt järjestetty kahdesti: kerran vuonna 2020 ja kerran vuonna 2021. Tämä tapahtuma on tuonut yhteen Kymenlaakson lukiolaisia ja ammattikoululaisia taistelemaan toisiaan vastaan tiimeissä. Vuonna 2021 Kymenlaakso Cup toi yhteen 110 koululaista ja 1300 uniikkia katsojaa verkkolivelähetykseen. Näiden kokemusten lisäksi teimme lukuisia upeita kokeiluja, joita avaamme tässä julkaisussa.
Kokoelmat
  • Julkaisut
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste