Digitaalinen pelaaminen kirjastossa
Hyttinen, Anne-Kaisa (2014)
Hyttinen, Anne-Kaisa
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2014

Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052610134
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052610134
Tiivistelmä
Digitaalisten pelien pelaaminen on yleistynyt viime vuosina älypuhelimien ja sosiaalisen median käytön myötä. Myös monet kirjastot lainaavat digitaalisia pelejä asiakkailleen ja mahdollistavat pelaamisen tiloissaan asiakaspäätteillä sekä konsoleilla. Kirjastoihin ollaan myös viime vuosina rakennettu pelihuoneita ja digitaalinen pelaaminen näkyy kirjastoissa erilaisissa tapahtumissa ja turnauksissa.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on kartoittaa digitaalisen pelaamisen muotoja ja sitä koskevia käytäntöjä kotimaisissa kirjastoissa. Tutkimusongelmana oli digitaalisen pelaamisen asema kirjastojen palvelutarjonnassa, eli miten kirjastoissa tarjottiin digitaalisen pelaamisen palveluja, kenelle nämä palvelut oli kohdennettu ja minkälaisia käytäntöjä kirjastoissa oli digitaalisen pelaamisen suhteen.
Tutkimusmenetelmänä käytin kvalitatiivista eli laadullista menetelmää, jota varten keräsin tietoa kirjastoammattilaisia puhelimitse haastattelemalla. Opinnäytetyötä varten haastattelin yhdeksää henkilöä kahdeksasta eri kirjastosta ja lisäksi kahta henkilöä haastattelin sähköpostitse. Haastattelut suoritin 12.3. – 21.3.2014 välisenä aikana.
Haastattelujen perusteella suurin kirjastossa pelaava asiakasryhmä ovat lapset, erityisesti ala-asteikäiset, heille myös on suunnattu enemmän digitaalisen pelaamisen palveluja. Ohjattua digitaalista pelaamista on kirjastoissa harvemmin, mutta erilaisten tapahtumien ja teemapäivien yhteydessä järjestetään esimerkiksi digitaalisten pelien turnauksia ja peli-aiheisia luentoja.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on kartoittaa digitaalisen pelaamisen muotoja ja sitä koskevia käytäntöjä kotimaisissa kirjastoissa. Tutkimusongelmana oli digitaalisen pelaamisen asema kirjastojen palvelutarjonnassa, eli miten kirjastoissa tarjottiin digitaalisen pelaamisen palveluja, kenelle nämä palvelut oli kohdennettu ja minkälaisia käytäntöjä kirjastoissa oli digitaalisen pelaamisen suhteen.
Tutkimusmenetelmänä käytin kvalitatiivista eli laadullista menetelmää, jota varten keräsin tietoa kirjastoammattilaisia puhelimitse haastattelemalla. Opinnäytetyötä varten haastattelin yhdeksää henkilöä kahdeksasta eri kirjastosta ja lisäksi kahta henkilöä haastattelin sähköpostitse. Haastattelut suoritin 12.3. – 21.3.2014 välisenä aikana.
Haastattelujen perusteella suurin kirjastossa pelaava asiakasryhmä ovat lapset, erityisesti ala-asteikäiset, heille myös on suunnattu enemmän digitaalisen pelaamisen palveluja. Ohjattua digitaalista pelaamista on kirjastoissa harvemmin, mutta erilaisten tapahtumien ja teemapäivien yhteydessä järjestetään esimerkiksi digitaalisten pelien turnauksia ja peli-aiheisia luentoja.