Pajatoiminnan kehityskonsepti palvelumuotoilun menetelmin
Siltanen, Netta (2014)
Siltanen, Netta
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052610113
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052610113
Tiivistelmä
Tässä teollisen muotoilun opinnäytetyössä kehitän Vantaan nuorisopalveluille nuorten pajatoiminnan kehityskonseptin palvelumuotoilun menetelmiä käyttäen.
Alussa kerron kokemuksista nuorten parissa työskentelystä pajaohjaajana. Avaan nuorisotakuu käsitettä ja sen ympärille muodostuvia ilmiöitä. Käyn myös läpi palvelumuotoilua ja sen käyttöä julkisella sektorilla eri caseien avulla. Esittelen Vantaan nuorisopalveluiden pajatoiminnan ja kuvaan nykyisen palveluprosessin Blueprint-menetelmää käyttäen.
Asiakasymmärrystä kartoitin hankkimalla aineistoa kädentaitopajan nuorilta. Teetin nuorille kyselyn, ryhmähaastattelun ja nuoret saivat myös visualisoida kokemuksiaan palvelupolusta. Aineiston ja käyttäjäprofiilien avulla arvioin tämän hetkistä palveluprosessia ja sen kriittisiä pisteitä. Osallsitavan ideoinnin kautta syntyi luonnoksia uusista palveluista ja kehitysideoita nykyisen palvelun parantamisesta.
Ideoiden pohjalta lähdin suunnittelemaan lopullista kehityskonseptia, jonka tarkoituksena oli tehdä nykyisestä palvelupolun ensimmäisestä vaiheesta esteettömämpi, käyttäjäystävällinen ja toimivampi. Lisäksi konseptissa oli ehdotettu poissaolokäytännön yksinkertaistamista ja kaavakejärjestelmän uudelleen suunnittelua. Myös palvelun monipuolistaminen ja työntekijöiden työn imun parantaminen on nostettu esille kehityskonseptissa.
Alussa kerron kokemuksista nuorten parissa työskentelystä pajaohjaajana. Avaan nuorisotakuu käsitettä ja sen ympärille muodostuvia ilmiöitä. Käyn myös läpi palvelumuotoilua ja sen käyttöä julkisella sektorilla eri caseien avulla. Esittelen Vantaan nuorisopalveluiden pajatoiminnan ja kuvaan nykyisen palveluprosessin Blueprint-menetelmää käyttäen.
Asiakasymmärrystä kartoitin hankkimalla aineistoa kädentaitopajan nuorilta. Teetin nuorille kyselyn, ryhmähaastattelun ja nuoret saivat myös visualisoida kokemuksiaan palvelupolusta. Aineiston ja käyttäjäprofiilien avulla arvioin tämän hetkistä palveluprosessia ja sen kriittisiä pisteitä. Osallsitavan ideoinnin kautta syntyi luonnoksia uusista palveluista ja kehitysideoita nykyisen palvelun parantamisesta.
Ideoiden pohjalta lähdin suunnittelemaan lopullista kehityskonseptia, jonka tarkoituksena oli tehdä nykyisestä palvelupolun ensimmäisestä vaiheesta esteettömämpi, käyttäjäystävällinen ja toimivampi. Lisäksi konseptissa oli ehdotettu poissaolokäytännön yksinkertaistamista ja kaavakejärjestelmän uudelleen suunnittelua. Myös palvelun monipuolistaminen ja työntekijöiden työn imun parantaminen on nostettu esille kehityskonseptissa.