Ohjeistus autonvalmistajien teknisten infoportaalien käyttöön
Andberg, Henry (2014)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Andberg, Henry
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405269867
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405269867
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä ohjeistus autonvalmistajien teknisten infoportaalien käyttöön. Ohjeistuksen oli tarkoitus tuoda esille niitä seikkoja, joiden avulla riippumattomat autokorjaamot voisivat hyödyntää omassa toiminnassaan autonvalmistajien teknisiltä Internet-sivuilta saatavilla olevaa tietoa ja korjausohjeita.
Ohjeistus tehtiin tutustumalla eri autonvalmistajien teknisiin infoportaaleihin. Sivustoihin kirjauduttiin käyttäjätunnuksilla, joilla päästiin selailemaan sivustojen kaikkia ominaisuuksia. Sivustojen toimintaan ja ominaisuuksiin tutustuttiin monipuolisesti ja huolellisesti ja niitä käytiin järjestelmällisesti läpi. Ohjeistukseen kerättiin esimerkkejä erilaisista toiminnoista ja kuvia havainnollistamaan sivustojen ulkoasua. Teoriaosuudessa käytiin läpi asiakaspalvelun ja markkinoinnin perusteita. Korjaamotoiminnoista käsiteltiin moottoriajoneuvojen korjausehtoja ja jälkimarkkinoinnin prosessikuvausta. Tietojen saamisen mahdollistavien EU-asetuksien sisältöä tuotiin esille.
Työn tulokseksi saatiin kattava selvitys autonvalmistajien teknisten infoportaalien sisällöstä havaintokuvien kanssa. Ohjeistuksessa on erilaisia käytännön ohjeita, joita autokorjaamoiden päivittäisissä toiminnoissa voidaan hyödyntää. Työssä kerrottiin autokorjaamon prosessikuvaus, jota voidaan hyödyntää korjaamon toimintatapoja suunnitellessa.
Autonvalmistajien tekniset Internet-sivustot poikkeavat toisistaan jonkin verran. Autonasentajille uusien sivustojen toimintojen opettelu on usein hankalaa. Kaikkia sivustoja ei ole mahdollista käyttää suomen kielellä. Kielivaihtoehtojen puute saattaa osaltaan vähentää sivustojen käyttöä. Tietoa sivustoilla on erittäin paljon tarjolla ja se antaa tulevaisuudessa riippumattomille autokorjaamoille paljon mahdollisuuksia asiakaspalvelun parantamiseen ja korjaamon tuloksen lisäämiseen.
Ohjeistus tehtiin tutustumalla eri autonvalmistajien teknisiin infoportaaleihin. Sivustoihin kirjauduttiin käyttäjätunnuksilla, joilla päästiin selailemaan sivustojen kaikkia ominaisuuksia. Sivustojen toimintaan ja ominaisuuksiin tutustuttiin monipuolisesti ja huolellisesti ja niitä käytiin järjestelmällisesti läpi. Ohjeistukseen kerättiin esimerkkejä erilaisista toiminnoista ja kuvia havainnollistamaan sivustojen ulkoasua. Teoriaosuudessa käytiin läpi asiakaspalvelun ja markkinoinnin perusteita. Korjaamotoiminnoista käsiteltiin moottoriajoneuvojen korjausehtoja ja jälkimarkkinoinnin prosessikuvausta. Tietojen saamisen mahdollistavien EU-asetuksien sisältöä tuotiin esille.
Työn tulokseksi saatiin kattava selvitys autonvalmistajien teknisten infoportaalien sisällöstä havaintokuvien kanssa. Ohjeistuksessa on erilaisia käytännön ohjeita, joita autokorjaamoiden päivittäisissä toiminnoissa voidaan hyödyntää. Työssä kerrottiin autokorjaamon prosessikuvaus, jota voidaan hyödyntää korjaamon toimintatapoja suunnitellessa.
Autonvalmistajien tekniset Internet-sivustot poikkeavat toisistaan jonkin verran. Autonasentajille uusien sivustojen toimintojen opettelu on usein hankalaa. Kaikkia sivustoja ei ole mahdollista käyttää suomen kielellä. Kielivaihtoehtojen puute saattaa osaltaan vähentää sivustojen käyttöä. Tietoa sivustoilla on erittäin paljon tarjolla ja se antaa tulevaisuudessa riippumattomille autokorjaamoille paljon mahdollisuuksia asiakaspalvelun parantamiseen ja korjaamon tuloksen lisäämiseen.