Asiakkaan hoidon tarpeen arviointi terveysaseman sairaanhoitajavastaanotolla
Ristola, Mirjami; Phan, Anna; Shing, Yinyee Jenny (2014)
Ristola, Mirjami
Phan, Anna
Shing, Yinyee Jenny
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710344
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710344
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten hoidon tarpeen arviointi tehdään yhteistyöterveysaseman sairaanhoitajavastaanotolla. Lisäksi tarkoituksena oli luoda ohjeistus päänsärystä kärsivän asiakkaan hoidon tarpeen arvioinnista kehittämistyön menetelmän avulla terveysaseman sairaanhoitajien käyttöön. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä sairaanhoitajien valmiuksia hoidon tarpeen arvioinnissa, saada terveysaseman asiakkaille hyvää ja tasa-arvoista hoitoa sekä kehittää opinnäytetyön tekijöiden omia hoidon tarpeen arviointivalmiuksia.
Opinnäytetyön tutkimustieto koottiin Cinahl-tietokannasta ja Hoitotiede- ja Tutkiva hoitotyö -lehdistä. Aineisto koostuu kahdeksasta hoitotieteellisestä tutkimusartikkelista. Tutkimusartikkelien lisäksi teoria kerättiin kirjallisuudesta ja konsultoimalla yhteistyöterveysaseman asiantuntijasairaanhoitajaa.
Opinnäytetyön tuloksista ilmeni, että hoidon tarpeen arviota tekevän sairaanhoitajan ominaisuuksissa korostui vuorovaikutus-, ongelmanratkaisu-, ja päätöksentekotaidot, rauhallinen työote ja eettinen osaaminen. Terveysaseman asiakkaiden hoidon tarpeen arviointi pohjautuu näyttöön perustuvaan hoitotyöhön. Hoidon tarpeen arviointiin vaikuttavia asioita ovat asiakkaalta saadut tiedot, potilasasiakirjat, sairaanhoitajan omat havainnot, kokemustieto ja intuitio. Hoidon arvioinnin keinoja ovat haastattelu, havainnointi ja kliiniset tutkimukset. Hoidon tarpeen arvioinnin haasteina ilmenivät ajan ja rahan puute, henkilöstöresurssit ja eettiset kysymykset. Hoidon tarpeen arviointia voi kehittää järjestämällä sairaanhoitajille koulutuksia. Kehittämällä sairaanhoitajien ammatillista osaamista myös hoidon tarpeen arvioinnin taso paranee.
Jatkossa voisi tutkia, onko kehittämistyönä syntynyt päänsärystä kärsivän asiakkaan hoidon tarpeen arviointiohjeistuksesta ollut hyötyä terveysasemalla. Hoidon tarpeen arviointiohjeistuksia voisi tehdä lisää tarpeen mukaan. Muita kehittämisideoita ovat teemapäivät sairauksista, asiakas-caset ja kliinisen tutkimisen koulutuspäivät.
Opinnäytetyön tutkimustieto koottiin Cinahl-tietokannasta ja Hoitotiede- ja Tutkiva hoitotyö -lehdistä. Aineisto koostuu kahdeksasta hoitotieteellisestä tutkimusartikkelista. Tutkimusartikkelien lisäksi teoria kerättiin kirjallisuudesta ja konsultoimalla yhteistyöterveysaseman asiantuntijasairaanhoitajaa.
Opinnäytetyön tuloksista ilmeni, että hoidon tarpeen arviota tekevän sairaanhoitajan ominaisuuksissa korostui vuorovaikutus-, ongelmanratkaisu-, ja päätöksentekotaidot, rauhallinen työote ja eettinen osaaminen. Terveysaseman asiakkaiden hoidon tarpeen arviointi pohjautuu näyttöön perustuvaan hoitotyöhön. Hoidon tarpeen arviointiin vaikuttavia asioita ovat asiakkaalta saadut tiedot, potilasasiakirjat, sairaanhoitajan omat havainnot, kokemustieto ja intuitio. Hoidon arvioinnin keinoja ovat haastattelu, havainnointi ja kliiniset tutkimukset. Hoidon tarpeen arvioinnin haasteina ilmenivät ajan ja rahan puute, henkilöstöresurssit ja eettiset kysymykset. Hoidon tarpeen arviointia voi kehittää järjestämällä sairaanhoitajille koulutuksia. Kehittämällä sairaanhoitajien ammatillista osaamista myös hoidon tarpeen arvioinnin taso paranee.
Jatkossa voisi tutkia, onko kehittämistyönä syntynyt päänsärystä kärsivän asiakkaan hoidon tarpeen arviointiohjeistuksesta ollut hyötyä terveysasemalla. Hoidon tarpeen arviointiohjeistuksia voisi tehdä lisää tarpeen mukaan. Muita kehittämisideoita ovat teemapäivät sairauksista, asiakas-caset ja kliinisen tutkimisen koulutuspäivät.