Mikä metsässä on parasta? : Lasten elämyksellisten luontokokemuksien näkyväksi tekeminen päiväkodissa
Karjalainen, Laura; Huikuri, Laura (2014)
Karjalainen, Laura
Huikuri, Laura
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052810682
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052810682
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin päivähoitoympäristössä, joka on alle kouluikäisten lasten tyypillinen toimintaympäristö. Tutkimuksen tarkoituksena oli tehdä näkyväksi lasten kokemuksia ja tunteita elämyksellisessä toiminnassa päivähoidossa. Toimintaympäristönä toimivat päivähoidon lähiympäristö sekä retkikohteet. Tutkimustehtävänä oli selvittää lapsia havainnoimalla, millaisia kokemuksia ja elämyksiä luonnossa oleminen ja tekeminen tuottavat lapsille. Opinnäytetyössä tutkittiin, mikä luonnossa on parasta lap-sen näkökulmasta. Lisäksi selvitettiin, tukeeko luonnossa toimiminen lapsen osallisuutta ja miten se ilmenee lapsen toiminnassa.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen, eli laadullinen tutkimus. Tutkimuksen viitekehyksenä on elämys- ja seikkailupedagogiikka. Materiaalia kerättiin havainnoimalla lapsia toiminnan aikana, saduttamalla, teettämällä piirustuksia ja maalauksia sekä videoimalla lapsia toiminnan aikana. Tutkimuksen kohteena oli lapsia kahdesta eri päiväkodista: Pirkkalasta ja Vesilahdelta. Lapsia oli yhteensä 48, ja iältään he olivat 1–6-vuotiaita.
Lapsilla oli monenlaisia elämyksellisiä luontokokemuksia. Lapset viettivät mielellään aikaa luonnossa, ja luonnon havaittiin herättävän heissä monia tunteita, joista merkittävimmiksi nousivat ilo, innostus ja jännitys. Lasten osallisuus tuli näkyväksi heidän suunnitellessaan ja toteuttaessaan omia leikkejään ja luonnon tutkimista. Metsässä konflikteja lasten välillä oli vähän, ja useimmiten he pystyivät itse selvittämään erimieli-syydet. Lapset toimivat hyvin ryhmässä luontotoiminnan aikana.
Tutkimuksen tulokset kertovat, että lapset nauttivat vapaasta ja ohjatusta toiminnasta luontoympäristössä. Luonto ruokkii lasten mielikuvitusta ja rohkaisee lasta haastamaan itseään jännittävissä leikeissä ja luonnon tutkimisessa, mikä on merkityksellistä lapsen kokonaisvaltaisen kasvun ja kehityksen kannalta. Tällä tutkimuksella oli mahdollista tehdä lasten kokemuksia näkyviksi. Jatkossa olisi mielenkiintoista tutkia kasvattajan näkökulmaa elämys- ja seikkailutoimintaan päivähoidossa.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen, eli laadullinen tutkimus. Tutkimuksen viitekehyksenä on elämys- ja seikkailupedagogiikka. Materiaalia kerättiin havainnoimalla lapsia toiminnan aikana, saduttamalla, teettämällä piirustuksia ja maalauksia sekä videoimalla lapsia toiminnan aikana. Tutkimuksen kohteena oli lapsia kahdesta eri päiväkodista: Pirkkalasta ja Vesilahdelta. Lapsia oli yhteensä 48, ja iältään he olivat 1–6-vuotiaita.
Lapsilla oli monenlaisia elämyksellisiä luontokokemuksia. Lapset viettivät mielellään aikaa luonnossa, ja luonnon havaittiin herättävän heissä monia tunteita, joista merkittävimmiksi nousivat ilo, innostus ja jännitys. Lasten osallisuus tuli näkyväksi heidän suunnitellessaan ja toteuttaessaan omia leikkejään ja luonnon tutkimista. Metsässä konflikteja lasten välillä oli vähän, ja useimmiten he pystyivät itse selvittämään erimieli-syydet. Lapset toimivat hyvin ryhmässä luontotoiminnan aikana.
Tutkimuksen tulokset kertovat, että lapset nauttivat vapaasta ja ohjatusta toiminnasta luontoympäristössä. Luonto ruokkii lasten mielikuvitusta ja rohkaisee lasta haastamaan itseään jännittävissä leikeissä ja luonnon tutkimisessa, mikä on merkityksellistä lapsen kokonaisvaltaisen kasvun ja kehityksen kannalta. Tällä tutkimuksella oli mahdollista tehdä lasten kokemuksia näkyviksi. Jatkossa olisi mielenkiintoista tutkia kasvattajan näkökulmaa elämys- ja seikkailutoimintaan päivähoidossa.