Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Työpaikkaohjaaja työssä oppimisen ohjaajana oppisopimuskoulutuksessa

Myllykoski, Maija (2010)

 
Avaa tiedosto
Myllykoski_Maija.pdf (2.599Mt)
Lataukset: 


Myllykoski, Maija
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002112140
Tiivistelmä
Oppisopimuskoulutus ammatillisen koulutuksen järjestämismuotona on kasvava aikuisten ‎kouluttautumistapa. Oppisopimuskoulutuksen tehostaminen on eräs koulutuksen painopistealue ‎hallituskaudella 2007 – 2011. Työpaikkaohjaajat vastaavat oppisopimuskoulutuksessa työpaikalla ‎tapahtuvasta oppimisesta, mikä on noin 80 % koulutuksen kokonaisajasta. He ovat keskeisessä ‎asemassa oppisopimuksen laadun ja vaikuttavuuden aikaansaamisessa. ‎

Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, minkälainen työpaikkaohjaaja on työssä oppimisen ‎ohjaajana oppisopimuskoulutuksessa omasta mielestään. Tutkimus rajattiin koskemaan ‎henkilökohtaisen työssä oppimisen opiskeluohjelman laadintaa sekä työssä oppimisen ohjaamista ‎ja arviointia. ‎

Tutkimus toteutettiin kyselynä. Tutkimuksen kohteena oli Yritys X:n 11 työpaikkaohjaajaa. ‎Työpaikkaohjaajat toimivat oppisopimuskoulutuksena toteutettavan catering-alan perustutkinnon ‎työssä oppimisen ohjaajina. Kysely toteutettiin työpaikkaohjaajille lokakuussa 2009 sähköpostin ja ‎internetin välityksellä toimivan Webropol -kysely- ja tiedonkeruusovelluksella. Kysymykset olivat ‎monivalinta-, valinta- ja avoimia kysymyksiä.‎

Tutkimustulosten mukaan Yritys X:n työpaikkaohjaajien vahvuutena voidaan pitää tutkinnon ‎perusteiden tuntemista ja niiden soveltamista käytäntöön. He pitävät tärkeänä opiskelijan tilanteen ‎ja tavoitteiden tuntemusta sekä suunnitelmasta kiinni pitämistä. Myös opiskelijan kehittyminen ja ‎onnistuminen on heille tärkeää. Työpaikkaohjaajien kehittämiskohteet liittyvät ‎ohjauskeskustelujen hallintaan sekä vuorovaikutustaitoihin. Tasalaatuisen ohjauksen takaaminen ‎eri opiskelijoille edellyttäisi yhteiskeskustelua keskeisten sisältöjen toteuttamistavoista ‎työpaikkaohjaajien kesken. ‎

Saatuja tuloksia voidaan hyödyntää oppisopimustoimiston järjestämässä työpaikkaohjaajien perus- ‎ja täydennyskoulutuksessa. Tutkimuksen avulla saatiin vahvistusta kehittämiskohteista, joiden ‎avulla työpaikkaohjaajat voivat kehittyä ohjaustyössään ja mitä he toivovat koulutusyhteistyön ‎kehittämisestä.‎
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste