Kestävää kehitystä päiväkotiin : lapset osallisina jätteiden lajitteluoppaan laatimisessa
Aho, Heidi (2014)
Aho, Heidi
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014053010986
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014053010986
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin kehittämishankkeena espoolaisessa päiväkodissa, jossa tavoitteena oli tehdä jätteiden lajitteluopas yhdessä lasten kanssa, tarkoituksena samalla huomioida lasten osallisuus. Kehittämishanke liittyy oleellisena osana kestävän kehityksen kasvatukseen, joka on vahvasti esillä Espoon päivitetyssä varhaiskasvatussuunnitelmassa.
Kestävä kehitys on ollut puheenaiheena pitkään, mutta tätä opinnäytetyötä kirjoittaessani ja lähdemateriaaliin perehtyessäni huomasin, että se on edelleen ajankohtainen aihe. Jatkuvasti tulee uutta tietoa ja uusia näkökulmia toteuttaa kestävää kehitystä, lainsäädännön vaikutuksia unohtamatta. Jätehuoltomääräysten muuttuessa jätteiden lajittelun opettelu on nyt tähdellisempää kuin koskaan.
Opinnäytetyössäni tuodaan teorian lisäksi esille erilaisia hyväksi havaittuja tapoja opettaa lasta esimerkiksi runouden ja pajatyön menetelmin. Espoon varhaiskasvatussuunnitelman mukaan tulisi lapsen osallisuus huomioida koko ajan näkyvämmin, joten myös osallisuus näkyy tässä kehittämishankkeessa. Lapset saivat esittää mielipiteensä ja toiveensa pajatapahtuman sisällöstä. Opinnäytetyön on tarkoitus osoittaa, ettei lapsen osallisuuden huomioiminen vaadi suuria muutoksia, vaan edetä voi pienin askelin.
Tutkimuksellisuutta tähän opinnäytetyöhön toi lasten haastatteleminen osana suunnittelua. Haastattelu antoi suuntaviivoja, joiden avulla pajapäivän toiminnat ja opetusmateriaalit suunniteltiin. Tällä tavoin lasten toiveet saatiin huomioitua kokonaisvaltaisesti ja pajapäivänä kaikilla oli ainakin jotain mielekästä tekemistä. Toimintapäivän tuotoksena syntyi kansio, johon on koottu teoriaa ja toimintavinkkejä, joiden avulla voi yhdessä lasten kanssa opetella jätteiden lajittelua.
Kestävä kehitys on ollut puheenaiheena pitkään, mutta tätä opinnäytetyötä kirjoittaessani ja lähdemateriaaliin perehtyessäni huomasin, että se on edelleen ajankohtainen aihe. Jatkuvasti tulee uutta tietoa ja uusia näkökulmia toteuttaa kestävää kehitystä, lainsäädännön vaikutuksia unohtamatta. Jätehuoltomääräysten muuttuessa jätteiden lajittelun opettelu on nyt tähdellisempää kuin koskaan.
Opinnäytetyössäni tuodaan teorian lisäksi esille erilaisia hyväksi havaittuja tapoja opettaa lasta esimerkiksi runouden ja pajatyön menetelmin. Espoon varhaiskasvatussuunnitelman mukaan tulisi lapsen osallisuus huomioida koko ajan näkyvämmin, joten myös osallisuus näkyy tässä kehittämishankkeessa. Lapset saivat esittää mielipiteensä ja toiveensa pajatapahtuman sisällöstä. Opinnäytetyön on tarkoitus osoittaa, ettei lapsen osallisuuden huomioiminen vaadi suuria muutoksia, vaan edetä voi pienin askelin.
Tutkimuksellisuutta tähän opinnäytetyöhön toi lasten haastatteleminen osana suunnittelua. Haastattelu antoi suuntaviivoja, joiden avulla pajapäivän toiminnat ja opetusmateriaalit suunniteltiin. Tällä tavoin lasten toiveet saatiin huomioitua kokonaisvaltaisesti ja pajapäivänä kaikilla oli ainakin jotain mielekästä tekemistä. Toimintapäivän tuotoksena syntyi kansio, johon on koottu teoriaa ja toimintavinkkejä, joiden avulla voi yhdessä lasten kanssa opetella jätteiden lajittelua.