Musiikkiterapeutin työkalupakin lisävarusteet : mitä terapiassa tehdään silloin, kun ei soi
Hettula, Aila (2014)
Hettula, Aila
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052910974
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052910974
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa on kyselytutkimuksen avulla pyritty avaamaan musiikkiterapeuttien työnkuvaa uudesta näkökulmasta. Tutkimuksen fokuksessa ovat olleet terapeuttien työskentelyssä käyttämät muut kuin musiikkiterapian työtavat ja -menetelmät. Tutkimuskysymyksiksi muotoutui mitä työtapoja - muita luovia terapioita, taidelähtöisiä tai toiminnallisia menetelmiä - musiikkiterapeutit mahdollisesti käyttävät työssään musiikkiterapian rinnalla sekä onko jokin tietty kohderyhmä, jonka kanssa muut työmuodot ovat osoittautuneet erityisen toimiviksi. Tutkimusaineisto on koottu kyselytutkimuksen avulla. Kysely lähetettiin Suomen musiikkiterapiayhdistyksen jäsenille toiminnanjohtajan sähköpostituslistan kautta ja siihen oli mahdollisuus vastata myös yhdistyksen seminaarissa. Aineiston muodostavat saamani 29 vastausta. Tämä tutkimus on aineistolähtöinen, kartoittava tutkimus, jossa aineistoa käsitellään sekä määrällisesti että laadullisesti ja aineiston kuvailua tehdään taulukoiden ja sanallisesti.
Tutkimustuloksista käy ilmi musiikkiterapeuttien laaja työnkuva ja työskentely erilaisten asiakasryhmien kanssa. Suurin osa terapeuteista on sitä mieltä, että muut työtavat ovat tärkeä osa terapiaprosessia, jopa yhtä tärkeitä kuin varsinaiset musiikkiterapian menetelmät. Vastauksista nousee päällimmäiseksi asiakaslähtöisyyden, terapian tavoitteellisuuden ja työskentelyn prosessiluonteisuuden teemat. Myös kommunikaatio ja vuorovaikutus nostetaan esiin tärkeinä työtapoja ohjaavina tekijöinä. Lähes kaikki vastaajat totesivat keskusteluterapian olevan tärkeä osa heidän työtään. Luovista menetelmistä eniten käytettyjä olivat tanssi- ja liiketerapeuttiset menetelmät sekä kuvallinen ilmaisu eri muodoissaan; näitä työtapoja löytyi lähes kaikkien terapeuttien työkalupakista. Aineistosta käy ilmi, että erityisesti lasten ja nuorten kanssa työskennellessä toimitaan joustavasti erilaisia työtapoja käyttäen ja yhdistäen. Pelaaminen, leikkiminen, kuvallinen ilmaisu ja tanssi ja liike olivat vastaajien mukaan erityisen toimivia työmuotoja lasten ja nuorten kanssa työskenneltäessä. Tutkimuksessa kartoitettiin myös terapeuttien kouluttautumista muiden työtapojen käyttöön sekä mitä tiedollista tai taidollista osaamista he haluaisivat hankkia tai päivittää ja ottaa käyttöön. Työkalupakkia haluttiin täydentää mm. tanssi- ja liiketerapeuttisilla työtavoilla, kuvallisen ilmaisun keinoilla, GIM - ja FA -menetelmillä, psykoterapeuttisella osaamisella sekä arviointimenetelmillä.
Tutkimustuloksista käy ilmi musiikkiterapeuttien laaja työnkuva ja työskentely erilaisten asiakasryhmien kanssa. Suurin osa terapeuteista on sitä mieltä, että muut työtavat ovat tärkeä osa terapiaprosessia, jopa yhtä tärkeitä kuin varsinaiset musiikkiterapian menetelmät. Vastauksista nousee päällimmäiseksi asiakaslähtöisyyden, terapian tavoitteellisuuden ja työskentelyn prosessiluonteisuuden teemat. Myös kommunikaatio ja vuorovaikutus nostetaan esiin tärkeinä työtapoja ohjaavina tekijöinä. Lähes kaikki vastaajat totesivat keskusteluterapian olevan tärkeä osa heidän työtään. Luovista menetelmistä eniten käytettyjä olivat tanssi- ja liiketerapeuttiset menetelmät sekä kuvallinen ilmaisu eri muodoissaan; näitä työtapoja löytyi lähes kaikkien terapeuttien työkalupakista. Aineistosta käy ilmi, että erityisesti lasten ja nuorten kanssa työskennellessä toimitaan joustavasti erilaisia työtapoja käyttäen ja yhdistäen. Pelaaminen, leikkiminen, kuvallinen ilmaisu ja tanssi ja liike olivat vastaajien mukaan erityisen toimivia työmuotoja lasten ja nuorten kanssa työskenneltäessä. Tutkimuksessa kartoitettiin myös terapeuttien kouluttautumista muiden työtapojen käyttöön sekä mitä tiedollista tai taidollista osaamista he haluaisivat hankkia tai päivittää ja ottaa käyttöön. Työkalupakkia haluttiin täydentää mm. tanssi- ja liiketerapeuttisilla työtavoilla, kuvallisen ilmaisun keinoilla, GIM - ja FA -menetelmillä, psykoterapeuttisella osaamisella sekä arviointimenetelmillä.