Jalkapalloseura PPJ:n verkkoviestinnän kehittäminen : "Viestintäkanavia on riittävästi, olisiko jopa liikaa?"
Santalahti, Anna (2014)
Santalahti, Anna
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014053011049
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014053011049
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on helsinkiläisen jalkapalloseuran Pallo-Pojat Juniorit (PPJ) verkkoviestinnän kehittäminen. Päätutkimuskysymyksenä selvitetään, millä tavoin seuran verkkoviestintää tulisi kehittää, jotta se motivoisi jäseniä ja saisi heidät sitoutumaan seuraan. Harrastustoiminnan laatu on erittäin tärkeää jäsenviihtyvyyden kannalta, joten tutkimuksessa selvitetään myös, miten nykyinen seuran toiminta vastaa odotuksia ja miten toimintaa haluttaisiin kehittää. Myös erilaisten viestintäkanavien ominaisuuksia ja mahdollisuuksia seuratoiminnassa tutkitaan niin teorian kuin käytännön kannalta.
Tutkimus pohjautuu PPJ Jäsenkyselyyn, joka toteutettiin kevään ja kesän 2013 aikana. Kyselytutkimus lähetettiin kokonaisotantana kaikille seuran jäsenille, joita tuolloin oli noin 850. Vastauksia saatiin 242 kpl, ja jäsenet olivat enimmäkseen tyytyväisiä seuran sekä joukkueensa viestintään. Joukkueen viestinnälle annettiin yleisarvosanaksi 8,8, ja seuran internetsivuille 7,9. Kyselyssä oli yhteensä 25 kysymystä, joista osassa oli mahdollisuus antaa avointa palautetta viestinnästä tai muista aiheista. Palautteita käsitellään myös tässä työssä ja niiden perusteella annetaan kehittämisehdotuksia.
Teoreettinen viitekehys tutkimuksessa pohjautuu yhteisöviestintään sekä digitaalisen viestinnän periaatteisiin ja tulevaisuudennäkymiin. Tutkimusstrategiana on tapaustutkimus, ja tutkimuksessa on myös toimintatutkimuksen piirteitä.
Tutkimuksen päätuloksina oli joukkueiden osalta toive viestinnän keskittämisestä yhteen kanavaan. Sekä seuran että joukkueen osalta toivottiin tulevaisuuden verkkoviestintään monipuolisempaa sisältöä, ja tätä toivetta on pyritty kyselyn jälkeen mahdollisuuksien mukaan myös kehittämään. Merkillepantavaa oli toisaalta myös tyytyväisyys joukkueiden nykyiseen viestintään. Toiminnan osalta kritiikkiä sai harrastuksen korkea hinta sekä harjoitusolosuhteet etenkin talvella, mutta toisaalta seuran ja joukkueiden yhteishenki ja toiminta sai myös paljon kiitosta.
Tutkimus pohjautuu PPJ Jäsenkyselyyn, joka toteutettiin kevään ja kesän 2013 aikana. Kyselytutkimus lähetettiin kokonaisotantana kaikille seuran jäsenille, joita tuolloin oli noin 850. Vastauksia saatiin 242 kpl, ja jäsenet olivat enimmäkseen tyytyväisiä seuran sekä joukkueensa viestintään. Joukkueen viestinnälle annettiin yleisarvosanaksi 8,8, ja seuran internetsivuille 7,9. Kyselyssä oli yhteensä 25 kysymystä, joista osassa oli mahdollisuus antaa avointa palautetta viestinnästä tai muista aiheista. Palautteita käsitellään myös tässä työssä ja niiden perusteella annetaan kehittämisehdotuksia.
Teoreettinen viitekehys tutkimuksessa pohjautuu yhteisöviestintään sekä digitaalisen viestinnän periaatteisiin ja tulevaisuudennäkymiin. Tutkimusstrategiana on tapaustutkimus, ja tutkimuksessa on myös toimintatutkimuksen piirteitä.
Tutkimuksen päätuloksina oli joukkueiden osalta toive viestinnän keskittämisestä yhteen kanavaan. Sekä seuran että joukkueen osalta toivottiin tulevaisuuden verkkoviestintään monipuolisempaa sisältöä, ja tätä toivetta on pyritty kyselyn jälkeen mahdollisuuksien mukaan myös kehittämään. Merkillepantavaa oli toisaalta myös tyytyväisyys joukkueiden nykyiseen viestintään. Toiminnan osalta kritiikkiä sai harrastuksen korkea hinta sekä harjoitusolosuhteet etenkin talvella, mutta toisaalta seuran ja joukkueiden yhteishenki ja toiminta sai myös paljon kiitosta.