Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Omaehtoisen leikin tukeminen perhepäivähoidossa

Kirvelä, Iida; Törmälä, Päivi (2022)

 
Avaa tiedosto
Kirvela_Tormala.pdf (636.1Kt)
Lataukset: 


Kirvelä, Iida
Törmälä, Päivi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022102121516
Tiivistelmä
Tutkimuksellisen opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia rooleja perhepäivähoitajilla on lasten omaehtoisessa leikissä ja millaiset tekijät tukevat omaehtoista leikkiä perhepäivähoidon ympäristössä. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada käsitys perhepäivähoitajan roolista lasten leikissä ja selvittää heidän kehittämistoiveitaan omien kotiensa ympäristöön liittyen. Työn toimeksiantajana on kunnallinen varhaiskasvatus.

Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin kahta eri menetelmää käyttäen, havainnoimalla leikkiympäristöä ja teemahaastattelulla. Tutkimukseen osallistui neljä perhepäivähoitajaa. Aineiston analysoimiseen käytettiin teemoittelua. Tietoperusta rakentui varhaiskasvatuksen teorian ympärille perhepäivähoidon näkökulmasta. Lisäksi avattiin leikkiin liittyviä käsitteitä ja leikkiympäristöä.

Teemoittelun tuloksena nousi esille viisi teemaa kasvattajien rooleista ja neljä leikkiympäristöön liittyen. Sivusta seuraajan rooli on perusta kaikille rooleille, sillä seuraamisen avulla kasvattaja pystyy puuttumaan leikkiin ja olemaan ajan tasalla leikin kulusta. Aineistosta ilmeni, että lasten ideat ja leikit otetaan huomioon leikkiympäristöjä suunniteltaessa ja rakentaessa. Kasvattajat pyrkivät vaihtamaan leluja sen mukaan, mistä lapset ovat kiinnostuneita. Keskeisenä johtopäätöksenä voidaan todeta varhaiskasvattajien pysyvän pääsääntöisesti etäämmällä lasten leikeistä, mutta heidän roolinsa on sidoksissa meneillään olevaan tilanteeseen. Kasvattajat ovat enemmän esillä, kun leikkitilanne vaatii ohjeistusta. Tällaisia tilanteita voivat olla leikin alkuun saattaminen tai lasten keskinäisen vuorovaikutuksen tukeminen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste