Sustainability issues in events: Recycling in festival environment
Joutjärvi, Sari (2022)
Joutjärvi, Sari
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022103121759
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022103121759
Tiivistelmä
Ilmastonmuutos on ilmiö, joka on ollut pinnalla viime vuosikymmenen ajan. Kestävästä kehityksestä onkin tullut jonkinlainen trendi yritysten ja asiakkaiden kesken, ja ihmiset välittävät enemmän ympäristöystävällisistä teoista. Matkailuala (mukaan lukien tapahtuma ala) on yksi aloista, jotka saastuttavat ympäristöä eniten. Suurimmat askeleet on jo otettu, kuten hiilijalanjäljen pienentäminen ja siirtyminen uusiutuvaan energiaan, mutta pienemmät muutokset ja ihmisten asenteet kaipaavat vielä muokkausta.
Tutkimuksen tavoite oli selvittää, miksi festivaalialueilla on niin roskaista ja kuinka se voitaisiin estää. Tutkimus toteutettiin käyttäen kvantitatiivista tutkimusmenetelmää kesällä 2022, ja data kerättiin Webropol kyselyn kautta. Kyselyä jaettiin eri Facebook ryhmissä ympäri Suomen, jotta saataisiin mahdollisimman monta eri näkökulmaa. Vastaajia kertyi 73 kappaletta. Vastaukset analysoitiin käyttäen ristiintaulukointia ja sisältöanalyysia. Webropol tarjosi myös korrelaatio Matrix ja tekstin haravointi työkalut.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että suurimmat ongelmat festivaaleilla olivat roska-astioiden vähyys ja riittämätön informaatio kierrätyksestä. Jotkut myös kertoivat, että roska-astiat oli asetettu piiloon, josta asiakkaat eivät löydä niitä. Lisäksi jotkut sanoivat, etteivät ole kiinnostuneita kierrätyksestä festivaaleilla, osin päihtymyksen takia.
Tutkimus antoi hyviä kehittämisideoita ja osoitti puutteet. Asiakasnäkökulma oli todella hyödyllinen tietoa kerätessä, sillä he ovat loppukäyttäjiä. Tutkimus onnistui ja tulokset ja kehitysideat pähkinänkuoressa ovat, että festivaalit tarvitsevat lisää roska-astioita, biohajoavat ruokailuvälineet, toimivan panttisysteemin sekä lisää tietoa oikeaoppisesta kierrätyksestä. Climate change is a phenomenon that has been present for the past decade. Sustainable development has become somewhat of a trend within businesses and consumers and people care more about climate friendly acts. Tourism industry (including event industry) is one of the fields to cause significant environmental harm. The largest steps have already been made by reducing carbon emissions and transitioning to renewable energy, but the tinier changes and people’s attitudes towards recycling still need some shaping.
The goal of the research was to find out why festival areas are so trashy and how it could be prevented. The research was conducted using quantitative research in the summer of 2022 and the data was gathered via a Webropol questionnaire. The questionnaire was sent to multiple Facebook groups around Finland to receive as many different perspectives as possible. The questionnaire was completed by 73 respondents. The answers were analyzed by using cross-tabulation and content analysis. Webropol also provided correlation matrix and text mining tools.
The results of the research showed that the major issues in festival areas were that there were not enough waste containers, or there was no information on how to recycle properly. Some answers also implied that the containers had been hidden where the consumers could not find them. In addition, many of the respondents commented that they are not interested in recycling when in a festival, partly because of intoxication.
The research provided some fine development ideas and pointed out the grievances. Customer point of view was very useful when gathering the data since they are the end-users. The research succeeded and the results and development ideas in conclusion are that festivals need more waste containers, biodegradable utensils, working pledge system and information on how to recycle correctly.
Tutkimuksen tavoite oli selvittää, miksi festivaalialueilla on niin roskaista ja kuinka se voitaisiin estää. Tutkimus toteutettiin käyttäen kvantitatiivista tutkimusmenetelmää kesällä 2022, ja data kerättiin Webropol kyselyn kautta. Kyselyä jaettiin eri Facebook ryhmissä ympäri Suomen, jotta saataisiin mahdollisimman monta eri näkökulmaa. Vastaajia kertyi 73 kappaletta. Vastaukset analysoitiin käyttäen ristiintaulukointia ja sisältöanalyysia. Webropol tarjosi myös korrelaatio Matrix ja tekstin haravointi työkalut.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että suurimmat ongelmat festivaaleilla olivat roska-astioiden vähyys ja riittämätön informaatio kierrätyksestä. Jotkut myös kertoivat, että roska-astiat oli asetettu piiloon, josta asiakkaat eivät löydä niitä. Lisäksi jotkut sanoivat, etteivät ole kiinnostuneita kierrätyksestä festivaaleilla, osin päihtymyksen takia.
Tutkimus antoi hyviä kehittämisideoita ja osoitti puutteet. Asiakasnäkökulma oli todella hyödyllinen tietoa kerätessä, sillä he ovat loppukäyttäjiä. Tutkimus onnistui ja tulokset ja kehitysideat pähkinänkuoressa ovat, että festivaalit tarvitsevat lisää roska-astioita, biohajoavat ruokailuvälineet, toimivan panttisysteemin sekä lisää tietoa oikeaoppisesta kierrätyksestä.
The goal of the research was to find out why festival areas are so trashy and how it could be prevented. The research was conducted using quantitative research in the summer of 2022 and the data was gathered via a Webropol questionnaire. The questionnaire was sent to multiple Facebook groups around Finland to receive as many different perspectives as possible. The questionnaire was completed by 73 respondents. The answers were analyzed by using cross-tabulation and content analysis. Webropol also provided correlation matrix and text mining tools.
The results of the research showed that the major issues in festival areas were that there were not enough waste containers, or there was no information on how to recycle properly. Some answers also implied that the containers had been hidden where the consumers could not find them. In addition, many of the respondents commented that they are not interested in recycling when in a festival, partly because of intoxication.
The research provided some fine development ideas and pointed out the grievances. Customer point of view was very useful when gathering the data since they are the end-users. The research succeeded and the results and development ideas in conclusion are that festivals need more waste containers, biodegradable utensils, working pledge system and information on how to recycle correctly.