Tilauskannan vaihteluun vastaaminen henkilöstökapasiteetin näkökulmasta
Kainulainen, Tero (2014)
Kainulainen, Tero
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710444
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052710444
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli kehittää menetelmä vastata asiakkaiden tilauskäyttäytymiseen henkilöstökapasiteetin näkökulmasta. Toisena tavoitteena oli menetelmää käyttäen samanaikaisesti pyrkiä kehittämään kannattavuutta henkilöstökulujen osalta. Tuotantoympäristönä ja opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Componenta Finland Oy Suomivalimo, joka on käsinkaavaus rautavalimo ja on osa Componenta konsernia. Menetelmän kehittäminen toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä.
Tutkimusmenetelminä toimivat kirjallisuuskatsaus sekä teemahaastattelut. Teemahaastattelut toteutettiin yhteensä seitsemälle henkilölle. Osa haastateltavista työskentelevät Suomivalimossa ja osa Componentan muissa Suomessa toimivissa valimoissa. Teemahaastatteluissa selvitettiin mahdollisimman laajasti haastateltavien henkilöiden näkemyksiä tutkimusongelmista. Kirjallisuuskatsauksessa tutkittiin tutkimusongelmiin liittyen teoriaa sekä haettiin teknologiateollisuuden ja metalliliiton sopimia malleja, jotka liittyivät tutkimusongelmiin.
Tutkimuksen edetessä selvisi, että mahdollisia menetelmiä tutkimusongelmien ratkaisemiseen on useita ja eri henkilöstöryhmien edustajien vastaukset olivat osittain hyvinkin yhtenäisiä. Teemahaastatteluiden edetessä ha-vaittiin myös paljon muita yleisesti toimintaa kehittäviä kommentteja.
Tutkimuksen tuloksena tutkija esitti Suomivalimon johtoryhmälle menetelmäkokonaisuuden, jolla voidaan vastata tutkimusongelmiin. Menetelmän tarkoituksena on parantaa asiakaspalvelua paremmalla toimitusvarmuudella ja nopeammalla reagoinnilla tilauskannan vaihteluihin. Tarkoituksena on myös hallita ja parantaa kannattavuutta henkilöstökulujen osalta.
Tutkimusmenetelminä toimivat kirjallisuuskatsaus sekä teemahaastattelut. Teemahaastattelut toteutettiin yhteensä seitsemälle henkilölle. Osa haastateltavista työskentelevät Suomivalimossa ja osa Componentan muissa Suomessa toimivissa valimoissa. Teemahaastatteluissa selvitettiin mahdollisimman laajasti haastateltavien henkilöiden näkemyksiä tutkimusongelmista. Kirjallisuuskatsauksessa tutkittiin tutkimusongelmiin liittyen teoriaa sekä haettiin teknologiateollisuuden ja metalliliiton sopimia malleja, jotka liittyivät tutkimusongelmiin.
Tutkimuksen edetessä selvisi, että mahdollisia menetelmiä tutkimusongelmien ratkaisemiseen on useita ja eri henkilöstöryhmien edustajien vastaukset olivat osittain hyvinkin yhtenäisiä. Teemahaastatteluiden edetessä ha-vaittiin myös paljon muita yleisesti toimintaa kehittäviä kommentteja.
Tutkimuksen tuloksena tutkija esitti Suomivalimon johtoryhmälle menetelmäkokonaisuuden, jolla voidaan vastata tutkimusongelmiin. Menetelmän tarkoituksena on parantaa asiakaspalvelua paremmalla toimitusvarmuudella ja nopeammalla reagoinnilla tilauskannan vaihteluihin. Tarkoituksena on myös hallita ja parantaa kannattavuutta henkilöstökulujen osalta.