Ryhmäohjaus terveyden lukutaidon edistäjänä ja osana kuudennen luokan terveystarkastusta
Salmijärvi, Ella-Mari (2022)
Salmijärvi, Ella-Mari
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112123383
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112123383
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin kohdeorganisaation kouluterveydenhoitajien ja kuudesluokkalaisten ajatuksia terveyden lukutaitoa edistävästä ryhmäohjaustunnista osana terveystarkastusta. Tarkoituksena oli selvittää, millaisia ryhmäohjausmenetelmiä voidaan käyttää kouluterveydenhoitajien ja kuudesluokkalaisten arvioimana. Tavoitteena oli tehdä informatiivinen PDF-tiedosto eli infograafi kouluterveydenhoitajien avuksi ryhmäohjaustunnin pitämistä varten.
Opinnäytetyö toteutettiin kolmivaiheisesti. Ensimmäisessä vaiheessa muodostettiin teoreettinen viitekehys eli avattiin käsitteistöä, ja tehtiin kirjallisuuskatsaus terveyden lukutaidon interventioista koululaisille sekä selvitettiin koululaisille tehtyjä ryhmäohjauksia. Toisessa vaiheessa toteutettiin teemahaastattelu kohdeorganisaation kouluterveydenhoitajille ryhmänä (n=5) ja lähetettiin kohdeorganisaatioalueen kuudesluokkalaisille sähköinen mielipidekysely (n=84). Lisäksi yhden kohdeorganisaation koulun kuudesluokkalaiset (n=12) osallistuivat Brainstorming-palvelumuotoilumenetelmään eli aivoriiheen. Kolmannessa vaiheessa koottiin yhteen kirjallisuudesta saadun tiedon ja kouluterveydenhoitajien sekä oppilaiden ajatusten pohjalta kouluterveydenhoitajille PDF-muotoinen infograafi kuudennen luokan ryhmäohjausta varten osaksi terveystarkastusta.
Kouluterveydenhoitajien mukaan terveyteen vaikuttavat tekijät, toisin sanoen terveyden determinantit eli määrittäjät, yläkouluun siirtyminen, yksilöllisyys ja osallisuus tulisi huomioida ryhmäohjauksessa. Kuudesluokkalaisten motivaatio terveysasioihin ja saatavilla olevan tiedon seasta oikean tiedon löytäminen koettiin haasteiksi. Kuudesluokkalaisista suurin osa ajatteli ryhmäohjauksen ja teknologian hyödyntämisen ryhmäohjaustunnilla olevan vähintään ok-ajatus. Ryhmäohjaustunnilta toivottiin eniten pelaamista ja toiseksi eniten liikuntaa ja ulkoilua sekä piirtämistä. Brainstorming-ideoista parhaimmaksi kuudesluokkalaiset äänestivät idean, joka sisälsi sairaala- ja lääkärileikin. Opinnäytetyössä tehdystä PDF-muotoisesta infograafista hyötyvät kohdeorganisaation ulkopuolisetkin terveydenhoitajat.
Opinnäytetyö toteutettiin kolmivaiheisesti. Ensimmäisessä vaiheessa muodostettiin teoreettinen viitekehys eli avattiin käsitteistöä, ja tehtiin kirjallisuuskatsaus terveyden lukutaidon interventioista koululaisille sekä selvitettiin koululaisille tehtyjä ryhmäohjauksia. Toisessa vaiheessa toteutettiin teemahaastattelu kohdeorganisaation kouluterveydenhoitajille ryhmänä (n=5) ja lähetettiin kohdeorganisaatioalueen kuudesluokkalaisille sähköinen mielipidekysely (n=84). Lisäksi yhden kohdeorganisaation koulun kuudesluokkalaiset (n=12) osallistuivat Brainstorming-palvelumuotoilumenetelmään eli aivoriiheen. Kolmannessa vaiheessa koottiin yhteen kirjallisuudesta saadun tiedon ja kouluterveydenhoitajien sekä oppilaiden ajatusten pohjalta kouluterveydenhoitajille PDF-muotoinen infograafi kuudennen luokan ryhmäohjausta varten osaksi terveystarkastusta.
Kouluterveydenhoitajien mukaan terveyteen vaikuttavat tekijät, toisin sanoen terveyden determinantit eli määrittäjät, yläkouluun siirtyminen, yksilöllisyys ja osallisuus tulisi huomioida ryhmäohjauksessa. Kuudesluokkalaisten motivaatio terveysasioihin ja saatavilla olevan tiedon seasta oikean tiedon löytäminen koettiin haasteiksi. Kuudesluokkalaisista suurin osa ajatteli ryhmäohjauksen ja teknologian hyödyntämisen ryhmäohjaustunnilla olevan vähintään ok-ajatus. Ryhmäohjaustunnilta toivottiin eniten pelaamista ja toiseksi eniten liikuntaa ja ulkoilua sekä piirtämistä. Brainstorming-ideoista parhaimmaksi kuudesluokkalaiset äänestivät idean, joka sisälsi sairaala- ja lääkärileikin. Opinnäytetyössä tehdystä PDF-muotoisesta infograafista hyötyvät kohdeorganisaation ulkopuolisetkin terveydenhoitajat.