ICT-laitteiden hallintaprosessi terveysasematoiminnassa
Vuori, Ritva (2022)
Vuori, Ritva
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824479
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112824479
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin selkeyttämään julkisen terveysasematoiminnan henkilökunnan toimintaa prosesseissa, jotka ohjasivat henkilökunnan toimintaa eri ICT-palveluntuottajien ja monitoimittaja sopimuksissa. Työn tavoitteena oli selvittää hyviä tapoja ja prosesseja sekä vastuuta, jotka oli solmittu sopimuskumppaneiden kanssa.
Työn keskeisin sisältö oli ICT toiminnassa käytettävät prosessit. Pyrkimyksenä oli parantaa henkilökunnan osaamista tutkittavalla alueella sekä selkeyttää esihenkilön osuutta ja vastuuta prosessin eri vaiheissa. Tämän lisäksi työn tavoitteena oli käsitellä, miten prosesseja tällä hetkellä hallitaan?
Työn tarkoituksena oli tutkia hankkeita ja näistä muodostuvia erilaisia prosesseja. Työssä tutustuttiin julkisella puolella toteutettavaan Lean-malliin.
Opinnäytetyössä käytettiin Toiminnallinen opinnäytetyö menetelmää. Menetelmä perustui sen hetkiseen tilanteeseen. Tämä menetelmä valittiin, koska organisaation toiminnalla oli jo voimassa olevia sopimuksia ulkoisten toimittajien kanssa. Tutkimukseen liittyi monitoimittajapalveluita, joista oli jo sopimukset toimittajien kanssa siitä, miten toiminnot toteutetaan tilaajalle. Monitoimittajapalvelun rajapinnat eivät näkyneet tilaajille.
Kyseessä oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimuksessa käytettiin aineistona empiiristä materiaalia. Nämä olivat tekstejä, havainnointeja, tilanteita missä toiminta tapahtui.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kokonaiskuva terveysasematoiminnassa käytettävistä ICT-laitteiden hallintaprosessista. Ohjeistus- ja infomateriaali työntekijöiden käyttöön.
Työn keskeisin sisältö oli ICT toiminnassa käytettävät prosessit. Pyrkimyksenä oli parantaa henkilökunnan osaamista tutkittavalla alueella sekä selkeyttää esihenkilön osuutta ja vastuuta prosessin eri vaiheissa. Tämän lisäksi työn tavoitteena oli käsitellä, miten prosesseja tällä hetkellä hallitaan?
Työn tarkoituksena oli tutkia hankkeita ja näistä muodostuvia erilaisia prosesseja. Työssä tutustuttiin julkisella puolella toteutettavaan Lean-malliin.
Opinnäytetyössä käytettiin Toiminnallinen opinnäytetyö menetelmää. Menetelmä perustui sen hetkiseen tilanteeseen. Tämä menetelmä valittiin, koska organisaation toiminnalla oli jo voimassa olevia sopimuksia ulkoisten toimittajien kanssa. Tutkimukseen liittyi monitoimittajapalveluita, joista oli jo sopimukset toimittajien kanssa siitä, miten toiminnot toteutetaan tilaajalle. Monitoimittajapalvelun rajapinnat eivät näkyneet tilaajille.
Kyseessä oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimuksessa käytettiin aineistona empiiristä materiaalia. Nämä olivat tekstejä, havainnointeja, tilanteita missä toiminta tapahtui.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kokonaiskuva terveysasematoiminnassa käytettävistä ICT-laitteiden hallintaprosessista. Ohjeistus- ja infomateriaali työntekijöiden käyttöön.