Ruokamyynnin merkitys kuluttajille ja ruokayrittäjille Pori Jazz -festivaaleilla
Laiho, Stella; Viitala, Anna (2022)
Laiho, Stella
Viitala, Anna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112924941
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112924941
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia ruokamyynnin merkitystä Pori Jazz -festivaaleilla kuluttajien ja ruokayrittäjien näkökulmista. Toimeksiantajana toimi Pori Jazz 66 ry, jonka tarpeet ja toiveet otettiin tutkimuksessa huomioon. Tutkimuksen tarkoituksena oli pyrkiä selvittämään ruokamyynnin merkitystä Pori Jazz festivaaleilla, erityisesti erilaisten trendien, ilmiöiden, elämyksellisyyden sekä kestävyyden kannalta. Tutkimuksen tavoitteena oli saada ensikäden tietoa sekä kuluttajien että ruokayrittäjien näkökulmista. Tavoitteena oli myös kuulla kuluttajia ja ruokayrittäjiä, ja tuoda heidän näkemyksiään ja ideoitaan ilmi, jotta Pori Jazz voi hyödyntää näitä ideoita tulevina vuosina parantaakseen kuluttajien festivaalikokemusta ruokamyynnin osalta.
Tutkimuksen aineistonkeruu toteutettiin yrittäjien osalta 14.6.–1.8.2022 ja kuluttajien osalta 8.–16.7.2022. Tuloksista kävi ilmi muun muassa ekologisuuden, monipuolisuuden ja helppouden tärkeys kuluttajille. Kuluttajat ovat tyytyväisiä moneen asiaan Pori Jazz -festivaalien ruokamyynnissä, mutta toiveitakin riittää. Yrittäjät seuraavat ruokatrendejä ja pyrkivät luomaan kuluttajille elämyksen. Myös yritysten kestävien valintojen huomioiminen tulee esille tuloksissa.
Kuluttajat odottavat 2020-luvulla festivaaliruoalta yhä enemmän ja yrittäjät ovat tietoisempia kuluttajien toiveista. Festivaalien ruokamyynnillä on yrityksille suuri merkitys muun muassa asiakaskohtaamisten, uusien tuotteiden markkinoinnin ja näkyvyyden kannalta.
Tutkimuksen aineistonkeruu toteutettiin yrittäjien osalta 14.6.–1.8.2022 ja kuluttajien osalta 8.–16.7.2022. Tuloksista kävi ilmi muun muassa ekologisuuden, monipuolisuuden ja helppouden tärkeys kuluttajille. Kuluttajat ovat tyytyväisiä moneen asiaan Pori Jazz -festivaalien ruokamyynnissä, mutta toiveitakin riittää. Yrittäjät seuraavat ruokatrendejä ja pyrkivät luomaan kuluttajille elämyksen. Myös yritysten kestävien valintojen huomioiminen tulee esille tuloksissa.
Kuluttajat odottavat 2020-luvulla festivaaliruoalta yhä enemmän ja yrittäjät ovat tietoisempia kuluttajien toiveista. Festivaalien ruokamyynnillä on yrityksille suuri merkitys muun muassa asiakaskohtaamisten, uusien tuotteiden markkinoinnin ja näkyvyyden kannalta.