B2B-markkinointisuunnitelma ohjelmapalveluyritykselle
Laukkanen, Päivi-Mirjam (2022)
Laukkanen, Päivi-Mirjam
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120827282
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120827282
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä luotiin B2B-markkinointisuunnitelma ohjelmapalveluyritykselle Elämystorppa Oy:lle. Elämystorppa Oy tarjoaa ohjelmapalveluja luonnossa sekä yrityksille että yksityisille asiakkaille. Yritys tarjoaa palveluita esimerkiksi Nuuksiossa ja Suomenlinnassa. Yrityksen tuottoisin asiakasryhmä ovat yritysasiakkaat, minkä vuoksi markkinointisuunnitelmassa keskityttiin B2B-näkökulmaan. Työn tavoitteena oli uusasiakashankinnan ja näkyvyyden parantaminen sekä yrityksen B2B-markkinoinnin kehittäminen.
Työ käsittelee markkinointisuunnitelman teoriaa ja suunnittelun eri vaiheita sekä vallitsevia B2B markkinoinnin trendejä ja ostokäyttäytymisen muutoksia. Työssä käydään läpi yrityksen nykytilannetta. Näiden tietojen pohjalta luodaan markkinointisuunnitelma perustuen luotuun teoriapohjaan. Markkinointisuunnitelma on liitteenä. Lisäksi työssä on hyödynnetty asiantuntijahaastattelua ja verrattu yritystä kilpailijoihin benchmarkauksen avulla.
Työssä käytettiin erilaisia analyysityökaluja, kuten SWOT, PESTEL ja kilpailija-analyysia. Segmentoinnin avulla määriteltiin yrityksen kohdeasiakkaat, joiden pohjalta luotiin ostajapersoonia. Ostajapersoonia hyödynnettiin arvolupauksen muotoilemisessa, joka taas auttoi yrityksen oikeanlaisen markkinointiviestinnän luomisessa. Yrityksen kilpailukeinot kohti markkinoinnin tavoitteita valittiin markkinoitimixin avulla. Kilpailijoiden analysoiminen auttoi yrityksen markkinointiaseman ja tavoitteiden määrittelyssä. B2B-ostokäyttäytymisessä ja muutoksissa käsiteltiin B2B-asiakkaan ostopolkua, inbound-markkinointia sekä markkinointiautomaatiota.
Prosessissa syntynyt markkinointisuunnitelma tarjoaa yritykselle hyvän lähtökohdan B2B-markkinointisuunnitelman toteuttamiseen ja kehittämiseen sekä ideoita uusasiakashankintaan ja näkyvyyden parantamiseen. Opinnäytetyön merkittäviksi teemoiksi nousivat digitaalinen markkinointi, markkinoinnin johtaminen datan avulla, asiakaslähtöinen markkinointi, monikanavaisuus sekä yritysasiakkaan muuttunut ostokäyttäytyminen. Nykyajan markkinoinnissa muutoksesta on tullut uusi normi, mikä vaikuttaa toimialan markkinoihin. Yritysasiakas muistuttaa nykyään yhä enemmän kuluttaja-asiakasta, joille kannattaa tarjota personoitua ja relevanttia markkinointisisältöä. Vaikka yrityspuolella asiakas on ryhmä tai joukko ihmisiä, ihmiset kannattaa nähdä yksilöinä myös B2B-markkinoinnissa.
Työ käsittelee markkinointisuunnitelman teoriaa ja suunnittelun eri vaiheita sekä vallitsevia B2B markkinoinnin trendejä ja ostokäyttäytymisen muutoksia. Työssä käydään läpi yrityksen nykytilannetta. Näiden tietojen pohjalta luodaan markkinointisuunnitelma perustuen luotuun teoriapohjaan. Markkinointisuunnitelma on liitteenä. Lisäksi työssä on hyödynnetty asiantuntijahaastattelua ja verrattu yritystä kilpailijoihin benchmarkauksen avulla.
Työssä käytettiin erilaisia analyysityökaluja, kuten SWOT, PESTEL ja kilpailija-analyysia. Segmentoinnin avulla määriteltiin yrityksen kohdeasiakkaat, joiden pohjalta luotiin ostajapersoonia. Ostajapersoonia hyödynnettiin arvolupauksen muotoilemisessa, joka taas auttoi yrityksen oikeanlaisen markkinointiviestinnän luomisessa. Yrityksen kilpailukeinot kohti markkinoinnin tavoitteita valittiin markkinoitimixin avulla. Kilpailijoiden analysoiminen auttoi yrityksen markkinointiaseman ja tavoitteiden määrittelyssä. B2B-ostokäyttäytymisessä ja muutoksissa käsiteltiin B2B-asiakkaan ostopolkua, inbound-markkinointia sekä markkinointiautomaatiota.
Prosessissa syntynyt markkinointisuunnitelma tarjoaa yritykselle hyvän lähtökohdan B2B-markkinointisuunnitelman toteuttamiseen ja kehittämiseen sekä ideoita uusasiakashankintaan ja näkyvyyden parantamiseen. Opinnäytetyön merkittäviksi teemoiksi nousivat digitaalinen markkinointi, markkinoinnin johtaminen datan avulla, asiakaslähtöinen markkinointi, monikanavaisuus sekä yritysasiakkaan muuttunut ostokäyttäytyminen. Nykyajan markkinoinnissa muutoksesta on tullut uusi normi, mikä vaikuttaa toimialan markkinoihin. Yritysasiakas muistuttaa nykyään yhä enemmän kuluttaja-asiakasta, joille kannattaa tarjota personoitua ja relevanttia markkinointisisältöä. Vaikka yrityspuolella asiakas on ryhmä tai joukko ihmisiä, ihmiset kannattaa nähdä yksilöinä myös B2B-markkinoinnissa.