Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Suomalaisen matkailijan ostopäätösprosessi: Aikamatkat Oy

Liukkonen, Irina (2014)

 
Avaa tiedosto
Liukkonen_Irina.pdf (1.753Mt)
Lataukset: 


Liukkonen, Irina
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014060712120
Tiivistelmä
Kuluttajakäyttäytymisen tunteminen on matkailualalla toimivalle yritykselle
välttämätöntä, sillä se välittää tietoa matkailijan ostokäyttäytymistä ohjaavista
tekijöistä. Tämä vuorostaan antaa yritykselle mahdollisuuden tehostaa mark-
kinointiaan ja toimintatapojaan. Tämän opinnäytetyön tarkastelun kohteena
on Aikamatkat Oy:n suomalaisten kuluttaja-asiakkaiden ostopäätösprosessi.

Työn tavoitteena oli kuvailla matkan valintaa koskeva prosessi, joka alkaa
tarpeen tunnistamisesta ja päättyy palveluiden arviointiin. Taustalla on tarve
kehittää matkatoimiston palveluita vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin, jotta
voitaisiin kasvattaa yrityksen suomalaisten asiakkaiden määrää. Opinnäyte-
työn teoriaosuus toimi empiirisen tutkimuksen pohjana. Teoriaosuudessa ku-
vattiin ostopäätösprosessia vaiheittain ja selvitettiin, mitkä tekijät ohjaavat
matkailijan ostopäätöstä.

Työn empiirinen osuus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena lähettämäl-
lä yrityksen suomalaisille asiakkaille asiakaskysely heti matkan jälkeen ke-
vään ja kesän 2012 aikana. Kyselylomake on laadittu ostokäyttäytymistä kos-
kevan teorian pohjalta. 128 saadusta vastauksesta 125 hyväksyttiin ja analy-
soitiin käyttäen Microsoft Excel -ohjelmaa.

Tutkimustulosten mukaan matkailijan ostopäätösprosessiin kuuluu viisi eri
vaihetta ja sen etenemistä ohjaa monta eri tekijää, joiden vaikutusta matkailija
ei välttämättä edes tiedosta. Iällä huomattiin olevan selkeä vaikutus sekä in-
formaation hankintaan että ostokanavan valintaan. Tulosten mukaan kiinnos-
tava matkaohjelma ja matkan hinta vaikuttavat eniten matkan valintaan.

Johtopäätöksenä voidaan todeta ostopäätösprosessin olevan hyvin monimut-
kainen ja yksilöllisiin tekijöihin perustuva prosessi, johon liittyy myös voima-
kas tunnelataus. Tästä syystä kaikkia kuluttajan tekemiä päätöksiä ei pysty ai-
na edes selittämään, mikä tekee tulosten yleistettävyyden ongelmalliseksi.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste