Liiketoiminnan kehittämissuunnitelma osa-aikaiselle PK-yritykselle
Heino, Juha (2022)
Heino, Juha
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121429732
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121429732
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehdään osa-aikaiselle pk-yritykselle, joka on muuttamassa liiketoimintaansa rakennusautomaatiosta ilmalämpöpumppujen ja aurinkopaneelien asentamiseen. Rakennusautomaatioon on tullut viime vuosina paljon hyviä IoT-valmistajia, jolloin markkinat ovat muuttuneet ja saatavat katteet ovat pienentyneet. Yritys on tunnistanut liiketoiminnan mahdollisuuden uudella toimialalla ja työn tarkoitus on tuottaa tilaajayritykselle päivitetty liiketoimintasuunnitelma. Aluksi tutkitaan teorian kautta liiketoimintasuunnitelmaa, markkinointia ja strategiaa.
Työssä tuotetaan päivitetty liiketoimintasuunnitelma, strategia ja markkinointisuunnitelma. Liiketoimintasuunnitelma pitää sisällään liikeidean, keitä ovat asiakkaat sekä kilpailijat. Mitä tuotteita ja palveluita yritys tuottaa, ja kuinka näitä markkinoidaan. Tilaajayrityksen markkinoinnin tavoitteet, kenelle markkinoidaan ja millä tavalla sekä markkinointikanavakohtaiset strategiat. Markkinoinnin vuosikello esittää kuinka ja millä tavoin markkinointi toteutetaan kuukausitasolla.
Opinnäytetyönä tuotettujen materiaalin perusteella tilaajayritys lähtee toteuttamaan liiketoiminnan muutosta. Yrityksen kehitystyö on jatkuva prosessi. Yrityksen on oltava valmis kehittymään asiakaspalautteen ja käytännön kautta tulleiden parannusehdotuksien avulla. Myös markkinointia pitäisi jatkuvasti kehittää ja rohkeasti kokeilla uusia markkinointi tapoja.
Työssä tuotetaan päivitetty liiketoimintasuunnitelma, strategia ja markkinointisuunnitelma. Liiketoimintasuunnitelma pitää sisällään liikeidean, keitä ovat asiakkaat sekä kilpailijat. Mitä tuotteita ja palveluita yritys tuottaa, ja kuinka näitä markkinoidaan. Tilaajayrityksen markkinoinnin tavoitteet, kenelle markkinoidaan ja millä tavalla sekä markkinointikanavakohtaiset strategiat. Markkinoinnin vuosikello esittää kuinka ja millä tavoin markkinointi toteutetaan kuukausitasolla.
Opinnäytetyönä tuotettujen materiaalin perusteella tilaajayritys lähtee toteuttamaan liiketoiminnan muutosta. Yrityksen kehitystyö on jatkuva prosessi. Yrityksen on oltava valmis kehittymään asiakaspalautteen ja käytännön kautta tulleiden parannusehdotuksien avulla. Myös markkinointia pitäisi jatkuvasti kehittää ja rohkeasti kokeilla uusia markkinointi tapoja.