Kauhupelin äänimaailman suunnittelu
Niininen, Touko (2022)
Niininen, Touko
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121530303
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121530303
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin äänisuunnittelua kauhupeleissä ja kolikoilla toimivissa retropeleissä. Tavoitteena oli saada tutkittua pelaajan motivaatiota tukevia äänisuunnittelun tekniikoita ja toteutettua nostalgian tunnetta korostava kauhupeli, jossa näitä metodeja käytettiin.
Työssä käytiin läpi äänisuunnittelun elementtejä ja mitä olisi hyvä ottaa huomioon, että pelaaja saadaan pysymään mukana pelin tunnevaihteluissa ja tuntemaan kauhun tunnetta. Työssä tutustuttiin myös retropelien fyysisten koneiden historiaan ja äänisuunnitteluun. Aiheita tutkittiin erilaisten lähteiden ja peliesimerkkien avulla.
Äänisuunnittelun todettiin olevan yksi tärkeä osa pelien suunnittelua eikä sitä tulisi liimata muun pelin suunnittelun päälle. Äänisuunnittelussa huomattiin olevan useita tekniikoita, joilla äänimaailman suunnittelusta saataisiin erittäin monipuolista. Tärkeimmiksi elementeiksi nousivat kuitenkin resonanssi ja mukaansa tempaavuus. Resonanssi tarkoittaen pelisuunnittelussa sitä, että pelaajan mielenkiinto saadaan pidettyä yllä saattamalla pelin oletettu tunnetila ja pelaajan tunnetila yhtenäiseen resonanssiin. Mukaansa tempaavuus taas auttaisi tällaisen resonanssitilan saavuttamisessa. Äänimaailman merkityksen huomattiin korostuvan kauhupeleissä pelaajan visuaalisen informaation rajoittamisen takia, jolloin pelaajan täytyy käyttää kuuloaistiaan entistä tarkemmin. Pelaajan kauhuntunteen saamiseksi todettiin, että äänien ominaisuuksien olisi hyvä muistuttaa pelaajaa joistakin aikaisemmin opituista pelon tunnusmerkeistä ja että äänten aiheuttajien informaatiota olisi hyvä rajoittaa.
Työn inspiraationa toteutettiin kauhupeli nimeltään JANITOR BLEEDS, jonka äänimaailman suunnittelussa hyödynnettiin tutkittuja äänisuunnittelun elementtejä. Näillä elementeillä voitiin vahvistaa pelin resonanssia ja pelaajan mukaansa tempaavuutta.
Työssä käytiin läpi äänisuunnittelun elementtejä ja mitä olisi hyvä ottaa huomioon, että pelaaja saadaan pysymään mukana pelin tunnevaihteluissa ja tuntemaan kauhun tunnetta. Työssä tutustuttiin myös retropelien fyysisten koneiden historiaan ja äänisuunnitteluun. Aiheita tutkittiin erilaisten lähteiden ja peliesimerkkien avulla.
Äänisuunnittelun todettiin olevan yksi tärkeä osa pelien suunnittelua eikä sitä tulisi liimata muun pelin suunnittelun päälle. Äänisuunnittelussa huomattiin olevan useita tekniikoita, joilla äänimaailman suunnittelusta saataisiin erittäin monipuolista. Tärkeimmiksi elementeiksi nousivat kuitenkin resonanssi ja mukaansa tempaavuus. Resonanssi tarkoittaen pelisuunnittelussa sitä, että pelaajan mielenkiinto saadaan pidettyä yllä saattamalla pelin oletettu tunnetila ja pelaajan tunnetila yhtenäiseen resonanssiin. Mukaansa tempaavuus taas auttaisi tällaisen resonanssitilan saavuttamisessa. Äänimaailman merkityksen huomattiin korostuvan kauhupeleissä pelaajan visuaalisen informaation rajoittamisen takia, jolloin pelaajan täytyy käyttää kuuloaistiaan entistä tarkemmin. Pelaajan kauhuntunteen saamiseksi todettiin, että äänien ominaisuuksien olisi hyvä muistuttaa pelaajaa joistakin aikaisemmin opituista pelon tunnusmerkeistä ja että äänten aiheuttajien informaatiota olisi hyvä rajoittaa.
Työn inspiraationa toteutettiin kauhupeli nimeltään JANITOR BLEEDS, jonka äänimaailman suunnittelussa hyödynnettiin tutkittuja äänisuunnittelun elementtejä. Näillä elementeillä voitiin vahvistaa pelin resonanssia ja pelaajan mukaansa tempaavuutta.