Työvoimakoulutuksen keskeyttäminen – Mitä syitä löytyy keskeyttämisille ja voidaanko niitä vähentää?
Luttunen, Marjut (2023)
Luttunen, Marjut
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301201487
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301201487
Tiivistelmä
Lapin TE-toimistossa on tilaston mukaan vuosina 2019–2021 tutkintotavoitteisen koulutuksen aloittanut 961 työnhakijaa, joista koulutuksen on keskeyttänyt muun kuin työn tai toisen koulutuksen vuoksi 91 hakijaa. Tämä tekee keskiar-vona 9,5 %. Työvoimakoulutuksen keskeytyminen on akuutti ongelma niin osa-tutkinto- kuin tutkintotavoitteisessa koulutuksessa. Jokainen keskeyttäminen on turhaa sekä työnhakijan, että yhteiskunnan kannalta.
Opinnäytetyöni aiheena oli tutkia, voidaan työvoimakoulutuksen keskeyttämisiä vähentää. Keskityin työssäni aloitusvaiheeseen. Yritin selvittää, löytyykö syitä keskeyttämiseen jo koulutukseen hakuvaiheessa. Onko koulutuksen aloitusvai-heen ohjauksessa ja tuessa jotakin tehtävissä, jotta keskeyttämisiltä vältyttäi-siin? Vai onko keskeyttämisen syynä omat henkilökohtaiset asiat ja niihin ei voi-da koulutuksen aikaisella tuella/ohjauksella vaikuttaa?
Tiedot opinnäytetyöhön kerättiin kyselykaavakkeella, joka sisälsi sekä avoimia että suljettuja kysymyksiä. Aineisto kerättiin yksilöhaastatteluilla haastattelemal-la 10-20 työvoimakoulutuksen keskeyttänyttä opiskelijaa. Kyselylomake on sur-vey-tutkimuksen keskeinen menetelmä, mutta työssä voidaan nähdä myös laa-dullisen tutkimuksen piirteitä.
Tutkimustulosten pohjalta voidaan päätellä, että prosessina koulutuksen valinta- ja aloitusvaihe on sujunut hyvin. Koulutuksen aikainen ryhmäohjaus on toiminut hyvin ja sen on koettu voimaannuttavaksi kokemukseksi. Oppilaitoksen tarjoa-ma henkilökohtainen tuki on ollut hyvää ja sitä on saatu aina tarvittaessa. Nämä eivät kuitenkaan ole estäneet hakijoiden keskeyttämistä, koska keskeyttämisen syyt ovat olleet niin henkilökohtaisia.
Opinnäytetyöni aiheena oli tutkia, voidaan työvoimakoulutuksen keskeyttämisiä vähentää. Keskityin työssäni aloitusvaiheeseen. Yritin selvittää, löytyykö syitä keskeyttämiseen jo koulutukseen hakuvaiheessa. Onko koulutuksen aloitusvai-heen ohjauksessa ja tuessa jotakin tehtävissä, jotta keskeyttämisiltä vältyttäi-siin? Vai onko keskeyttämisen syynä omat henkilökohtaiset asiat ja niihin ei voi-da koulutuksen aikaisella tuella/ohjauksella vaikuttaa?
Tiedot opinnäytetyöhön kerättiin kyselykaavakkeella, joka sisälsi sekä avoimia että suljettuja kysymyksiä. Aineisto kerättiin yksilöhaastatteluilla haastattelemal-la 10-20 työvoimakoulutuksen keskeyttänyttä opiskelijaa. Kyselylomake on sur-vey-tutkimuksen keskeinen menetelmä, mutta työssä voidaan nähdä myös laa-dullisen tutkimuksen piirteitä.
Tutkimustulosten pohjalta voidaan päätellä, että prosessina koulutuksen valinta- ja aloitusvaihe on sujunut hyvin. Koulutuksen aikainen ryhmäohjaus on toiminut hyvin ja sen on koettu voimaannuttavaksi kokemukseksi. Oppilaitoksen tarjoa-ma henkilökohtainen tuki on ollut hyvää ja sitä on saatu aina tarvittaessa. Nämä eivät kuitenkaan ole estäneet hakijoiden keskeyttämistä, koska keskeyttämisen syyt ovat olleet niin henkilökohtaisia.