Kansainvälisesti menestyvän matkailuyrityksen liiketoimintamallin kehittäminen
Fedoseev, Taras (2014)
Fedoseev, Taras
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208780
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405208780
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia liiketoimintamalleja ja analysoida menestyvien matkailuyritysten toimintaprosesseja niiden avulla. Tutkimuksen tavoitteena oli luoda menestyvän matkailuyrityksen liiketoimintamalli. Tutkimukseen valittiin kymmenen yritystä, jotka National Geographic -lehti on listattuihin vuoden 2009 matkailuyrityksiin. Tutkimus suoritettiin laadullisena.
Tutkimuksen teoreettisessa osassa esitettiin liiketoimintamalleja, joista valittiin yksi yritysten toiminnan tarkastelun avuksi. Kaikki tieto yrityksistä kerättiin yritysten omilta verkkosivuilta. Tiedot taulukoitiin käsitekehykseen, joka luotiin liiketoimintamallia apuna käyttäen. Tuloksia analysoimalla havaittiin yhtäläisyyksiä ja poikkeavuuksia yritysten toiminnassa. Suurimmat löydökset olivat luonnonsuojelun korostus matkailutoiminnassa, matkustusvaihtoehtojen laajuus, verkkoyhteisöityminen, räätälöidyt matkat ja vapaaehtoisoppaat.
Organisaatioilla vaikuttaa tehdyn tutkimuksen perusteella olevan erittäin kattavat ja toimivat liiketoimintamallit, joissa on paljon yhtäläisyyksiä. Jatkotutkimuksena voitaisiin tehdä määrällinen haastattelututkimus yrityksen asiakkaille, jolla voitaisiin selvittää tarkemmin yrityksen prosessien toimivuutta asiakkaan näkökulmasta.
Tutkimuksen teoreettisessa osassa esitettiin liiketoimintamalleja, joista valittiin yksi yritysten toiminnan tarkastelun avuksi. Kaikki tieto yrityksistä kerättiin yritysten omilta verkkosivuilta. Tiedot taulukoitiin käsitekehykseen, joka luotiin liiketoimintamallia apuna käyttäen. Tuloksia analysoimalla havaittiin yhtäläisyyksiä ja poikkeavuuksia yritysten toiminnassa. Suurimmat löydökset olivat luonnonsuojelun korostus matkailutoiminnassa, matkustusvaihtoehtojen laajuus, verkkoyhteisöityminen, räätälöidyt matkat ja vapaaehtoisoppaat.
Organisaatioilla vaikuttaa tehdyn tutkimuksen perusteella olevan erittäin kattavat ja toimivat liiketoimintamallit, joissa on paljon yhtäläisyyksiä. Jatkotutkimuksena voitaisiin tehdä määrällinen haastattelututkimus yrityksen asiakkaille, jolla voitaisiin selvittää tarkemmin yrityksen prosessien toimivuutta asiakkaan näkökulmasta.