Tutustutaan mediaan : Mediakasvatusprojekti Kokkolan varhaiskasvatusyksikössä
Niemi-Korpi, Marjut (2022)
Niemi-Korpi, Marjut
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302252826
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302252826
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tilaajana oli Kokkolan kaupungin varhaiskasvatuspalvelut. Opinnäytetyö oli toiminnalli-nen, ja se toteutettiin Torkinmäen päiväkodissa 3–5-vuotiaiden lasten varhaiskasvatusryhmässä syksyllä 2021. Toiminnallisen opinnäytetyöni tavoitteena oli kehittää lasten mediataitoja pedagogisten interventi-oiden kautta ja lisätä varhaiskasvattajien tietoisuutta mediakasvatuksesta. Toiminnalliseen opinnäytetyö-höni kuului neljä pedagogisesti suunniteltua interventiota. Toiminnallisen opinnäytetyön kokonaisuuden muodostivat pedagogiset interventiot ja niihin liittyvät tavoitteet.
Toiminnallisen opinnäytetyöni keskeinen tietoperusta koostuu mediakasvatuksen merkityksestä ja pedagogisesta varhaiskasvatuksesta. Toiminnallista opinnäytetyöni tekemistä ohjasivat varhaiskasvatussuun-nitelmat perusteet (2018) ja sosionomin kompetenssit. Lisäksi toiminnallisessa opinnäytetyössä on hyödynnetty muuta mediakasvatusta käsittelevää kirjallisuutta.
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteiden onnistumista arvioitiin havaintojen, henkilöstön antaman pa-lautteen sekä pedagogisen dokumentoinnin avulla. Arvioinnissa huomioitiin myös lasten antama palaute. Lapset saivat antaa palautetta sanallisesti sekä mediamaailmasta tuttujen hymiöiden avulla, joita käytettiin pedagogisten interventioiden yhteydessä.
Pedagogisten interventioiden aikana tehtyjen havaintojen perusteella lasten mediataidot kehittyivät. Lasten osallisuutta vahvistettiin toiminnan suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Varhaiskasvattajat saivat uusia ideoita pedagogisen toiminnan suunnitteluun. Myös vanhemmilta saatiin positiivista palautetta, ja toiminnallinen opinnäytetyö tehtiin näkyväksi pedagogisen dokumentoinnin keinoin huoltajille.
Toiminnallisen opinnäytetyöni keskeinen tietoperusta koostuu mediakasvatuksen merkityksestä ja pedagogisesta varhaiskasvatuksesta. Toiminnallista opinnäytetyöni tekemistä ohjasivat varhaiskasvatussuun-nitelmat perusteet (2018) ja sosionomin kompetenssit. Lisäksi toiminnallisessa opinnäytetyössä on hyödynnetty muuta mediakasvatusta käsittelevää kirjallisuutta.
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteiden onnistumista arvioitiin havaintojen, henkilöstön antaman pa-lautteen sekä pedagogisen dokumentoinnin avulla. Arvioinnissa huomioitiin myös lasten antama palaute. Lapset saivat antaa palautetta sanallisesti sekä mediamaailmasta tuttujen hymiöiden avulla, joita käytettiin pedagogisten interventioiden yhteydessä.
Pedagogisten interventioiden aikana tehtyjen havaintojen perusteella lasten mediataidot kehittyivät. Lasten osallisuutta vahvistettiin toiminnan suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Varhaiskasvattajat saivat uusia ideoita pedagogisen toiminnan suunnitteluun. Myös vanhemmilta saatiin positiivista palautetta, ja toiminnallinen opinnäytetyö tehtiin näkyväksi pedagogisen dokumentoinnin keinoin huoltajille.