Uuden verkkokaupan kehittämisen aloittaminen konversio-optimoinnin avulla : case Onnipyörä Oy
Merilahti, Olli (2023)
Merilahti, Olli
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303274224
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303274224
Tiivistelmä
Ihmisten ostokäyttäytyminen on muuttunut merkittävästi viime vuosina. Suuri syy tälle on verkkokaupan suosion kasvu, sillä verkkokaupat tarjoavat asiakkaille kätevän tavan ostaa mistä ja milloin tahansa. Kivijalkaliikkeiden merkitys on edelleen suuri, sillä kuluttajat haluavat edelleen nähdä ja kokeilla tuotteita ennen ostopäätöstään, mutta haluavat myös mahdollisuuden tutkia valikoimaa ennen liikkeeseen saapumista. Verkkokaupan perustaminen ei vielä ole tae suuremmista asiakasmääristä, vaan verkkokaupan kehittämistä tulee julkaisun jälkeen jatkaa. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää uutta verkkosivustoa ja -kauppaa rakentavalle Onnipyörä Oy:lle, miten sitä aletaan sen valmistuttua jatkokehittämään konversio-optimoinnin avulla.
Työ toteutettiin tutkimalla konversio-optimoinnin perusteita, menetelmiä sekä työkaluja. Teoriaosuudessa käsiteltiin lisäksi kuluttajien ostokäyttäytymistä verkossa, verkkokaupan ostopolkua sekä konversio-optimoinnissa käytettäviä keinoja ja konversio-optimoinnin prosessia.
Tuloksena syntyi askel askeleelta -suunnitelma konversio-optimoinnin aloittamiseksi sekä auditointilista uuden verkkosivuston ja -kaupan tutkimiseksi ja tarkastamiseksi. Opinnäytetyöstä voivat hyötyä myös muut verkkokauppaa aloittelevat yritykset.
Työ toteutettiin tutkimalla konversio-optimoinnin perusteita, menetelmiä sekä työkaluja. Teoriaosuudessa käsiteltiin lisäksi kuluttajien ostokäyttäytymistä verkossa, verkkokaupan ostopolkua sekä konversio-optimoinnissa käytettäviä keinoja ja konversio-optimoinnin prosessia.
Tuloksena syntyi askel askeleelta -suunnitelma konversio-optimoinnin aloittamiseksi sekä auditointilista uuden verkkosivuston ja -kaupan tutkimiseksi ja tarkastamiseksi. Opinnäytetyöstä voivat hyötyä myös muut verkkokauppaa aloittelevat yritykset.